Téma týdne 6/13:Nintendo oznámilo,že jeho konzolím se nedaří

Moderátor: Mods_senior

Uživatelský avatar
Jiří Macich ml.
Externí přispěvovatel
Level 1.5
Level 1.5
Příspěvky: 138
Registrován: září 12
Bydliště: Proboštov u Teplic
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline
Kontakt:

Téma týdne 6/13:Nintendo oznámilo,že jeho konzolím se nedaří

Příspěvekod Jiří Macich ml. » 13 úno 2013 09:44

Téma týdne 6/2013: Nintendo oznámilo, že jeho konzolím se nedaří

TémaTýdne06-2013.jpg
TémaTýdne06-2013.jpg (7.09 KiB) Zobrazeno 5399 x


Nintendo oznámilo, že v aktuálním fiskálním roce prodá méně kusů konzole Nintendo Wii U a handheldu Nintendo 3DS, než původně očekávalo. Že by první hmatatelná předzvěst konce herních konzol tak, jak je dnes známe?

Již šestý týden roku 2013 přinesl řadu zajímavých témat. Na globální úrovni je to odkup společnosti Dell, někdejšího největšího výrobce počítačů. Na české úrovni pak třeba upevňování pozice e-shopu Alza.cz, jak co se obratů týče, tak v pozitivní odezvě zákazníků odrážejících se ve třech nejvýznamnějších tuzemských anketách, kde e-shop může uspět.

My se ovšem v následujících odstavcích v návaznosti na článek Herní konzole: vymírající druh? zaměříme na nepříznivé zprávy od společnosti Nintendo, legendárního japonského výrobce herních zařízení. Ten oznámil, že do konce fiskálního roku 2013, který u této firmy končí letos v březnu, neprodá tolik kusů nové herní konzole Nintendo Wii U, kolik původně plánoval.

01.png

Konzole Nintendo Wii U uvedená na trh v listopadu 2012 měla být jedním z hitů předvánoční nákupní sezóny, ale nestalo se tak. Dosud se prodaly jen tři miliony kusů, takže Nintendo obratem snížilo odhad počtu kusů, které se mu prý podaří prodat do konce března 2013, bezmála o třicet procent. Nyní očekává, že do konce svého fiskálního roku 2013 prodá jen čtyři miliony kusů nového vlajkového produktu.

Původně přitom Nintendo chtělo prodat 5,5 milionů kusů své nové herní konzole. Nízký zájem zákazníků (respektive nižší než původně očekávaný) může mít hned několik důvodům. V první řadě je dnes Nintendo v pozici tohoto třetího vzadu, který stojí proti Sony a Microsoftu. Herní komunita očekává spíše nový PlayStation nebo Xbox, případně dlouho diskutované herní zařízení od Valve, společnosti stojící za herní distribuční platformou Steam.

Přibližně za dobu, kdy je Nintendo Wii U na trhu, Microsoft prodal dalších šest milionů kusů své herní konzole Xbox 360 (celkem prodal 76 milionů kusů) podpořené příchodem služby Xbox Music a uvedením exkluzivního herního hitu Halo 4. V tomto světle se tři miliony prodaných kusů Nintendo Wii U nejeví zase tak špatným výsledkem. Spíše se zdá, že Nintendo mělo přehnaná očekávání.

Problém je navíc v tom, že z řad zástupců herního průmyslu ještě před uvedením Nintendo Wii u na trh zaznívaly výtky na její poddimenzovaný výkon, kvůli kterému bude třeba dělat při vývoji her mnohé kompromisy. To je při startu prodeje konzole poměrně alarmující zpráva, která jistě musela herní komunitu a potažmo potenciální kupce ovlivnit.

Zvlášť, když se počítá, že herní konzole na rozdíl od herního počítače bude poskytovat zábavu alespoň nějakých pět let. Jestliže má nedostatečný výkon nyní, jak se na ní bude hledět třeba za tři roky? Tak jistě uvažovali mnozí potenciální kupci, který je pak jedno, jestli se konzole veze na módní vlně tabletů nebo ne.

Ani to, že jejím uživatelům servíruje zábavní obsah Amazon či Netflix není zase taková výhra, když uvážíme, že Amazon cílí jen na americké uživatele a Netflix, který je dostupný i na konkurenčních konzolích a dalších platformách, se také orientuje jen na hrstku trhů. Nintendo Wii U zkrátka nepřineslo dostatečně pádné prodejní argumenty, ale nedosažení dost možná přehnaných cílů nelze považovat za indikátor úpadku trhu herních konzol.

Zájem o handheld Nintendo 3DS rovněž nenaplňuje očekávání
To u handheldů je situace horší. Sony za deset měsíců od uvedení na trh prodalo jen deset milionů kusů mobilní herní konzole PlayStation Vita, nástupce handheldu PlayStation Portable. Nintendo nyní oznámilo, že v aktuálním fiskálním roce, který končí v březnu 2013, prodá méně kusů svého handheldu Nintendo 3DS, než původně očekávalo.

02.png

Nejdříve to bylo 18,5 milionů kusů, později se číslo snížilo o milion a nyní japonský výrobce odhaduje, že stihne prodat jen 15 milionů kusů. Nintendo 3DS neplní očekávání navzdory podpoře 3D obrazu bez brýlí a příchodu řady atraktivních titulů. Proč? Důvod lze hledat v rostoucích prodejích chytrých mobilů a tabletů.

Ty již oplývají dostatečným výkonem, aby vedle chytlavých hříček typu Angry Birds mohly uživatelům nabídnout i propracovanější herní tituly dříve bývající doménou výhradně herních konzol a osobních počítačů. Navíc Android a iOS ovládají rozhodující část stále se zvětšujícího trhu, což je pro tvůrce her podstatné. Je tu velký trh, který dále roste a zásadním způsobem se nefragmentuje.

Lze očekávat, že současná generace handheldů je posledním výkřikem de facto jednoúčelových herních mobilních zařízení resp. mobilních zařízení sloužících primárně pro hry. Klesá totiž počet spotřebitelů, kteří si najdou důvod investovat do specializovaného zařízení, když chytrý mobil toho umí mnohonásobně více.

Budoucnost handheldů naznačila nVidia, která chystá vlastní handheld jménem Shield, který jde naproti chytrým mobilům a tabletům díky systému Android a velkému dotykovému displeji. Navíc půjde jeho prostřednictvím hrát hry běžící na počítači s MS Windows. Aby Shield nabídl něco, co mobily ani tablety nabídnout nemohou, tak nVidia navrhla design podobný oblíbeným ovladačům pro PlayStation 3 či Xbox 360 slibující velmi dobrou ergonomii.

Shield se jeví, prozatím tedy jen na papíře, jako handheld pro novou éru, kdy specializovaná herní zařízení budou muset svou specializaci prohloubit a orientovat se opravdu na ortodoxní hráče, kteří se nespokojí s hraním na displeji chytrého mobilu či tabletu a jsou ochotni zaplatit za specializované zařízení. Není ovšem ukvapené říci, že takových zřejmě nebude mnoho desítek milionů …

Úvodní obrázek a produktové fotografie: Nintendo
Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Zaměřuje se na tržní segmenty SOHO a SMB.

Reklama

Zpět na “Ostatní články”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti