Stránka 1 z 1

VR headset a 360/180 stupnu videa z Youtube

Napsal: 22 led 2023 14:47
od petr22
Kdo by chtel na VR headsetu koukat na YT co maji zaber 360 nebo 180 stupnu, zde je par doporuceni.

1. koupit aplikaci Virtual Desktop na Steamu za 13 Euro, krome toho ze umoznuje ovladani pocitace
pomoci VR headsetu a ovladacu, umi z YT stahovat a prehravat 180 a 360 stupnova videa.

2. u 360 stupnovych videi doporucuji nestahovat nic, co ma mensi rozliseni nez 8K, bude to viditelne neostre.
Idealne 10K, 12K, 16K nebo vice, cim vyssi rozliseni, tim ostrejsi obraz vzhledem k ulozeni obrazove informace ve
videostreamu (muze byt 2x nad sebou, standardu je vice), kdy je nutne mit 3200-4000 pixelu na vysku aby byl obraz
vubec v nativnim rozliseni headsetu. Obraz ve 4K ma pri top/bottom pouze 1000 pixelu na vysku, mene nez LCD v brylych
a to nepocitame jeste pohyb hlavou nahoru a dolu. Video lze prehrat v jakemkoliv prehravaci na PC a podivat se jak presne
je obrazova informace ulozena.

3. u 180 stupnovych videii je obraz vzdy na vysku pouze 1x, takze 4K staci, ale lepsi je samozrejmne 6K a vice, obraz je
vyrazne ostrejsi (1600-2000 pixelu na vysku je rozliseni headsetu, takze video idealne aby melo 3000-4000 pixelu na vysku).

4. v pripade, ze se video neprehrava spravne a je videt totalni mindfuck, kdyz je cast obrazu spravne, cast
otocena o 90 stupnu a u zbytku se to neda ani popsat, je treba spravne prepnout na ovladacim panelu prehravace
format videa (nad sebou, pod sebou, standard) a projekci (360, 180 atd).

5. nezapomenout, ze sedime na zidli v pokoji a ze ten makak co na vas kouka z pul metru vas nekousne

Orientacni tabulka vsech tech "K" pokud je o rozliseni obrazu:
2K - cca 2000x1000, coz nestaci, obraz bude velmi neostry
4K - cca 4000x2000, coz staci na 1x obraz na vysku s odrenyma usima (je zobrazen pouze vysek kvuli pohybu hlavou), nizsi ostrost obrazu
6K - cca 6000x3000, coz staci na 180 stupnove video a 360 kde je obraz 1x nad sebou
8K - cca 8000x4000 - nejnizsi rozliseni pro nativni rozliseni obrazu na headsetu (coz je 1600-2000 pixelu na vysku)
10K - cca 10000x5000 - nebude problem s kvalitou obrazu
12K - cca 12000x6000 - nebude problem s kvalitou obrazu
16K - cca 16000x8000 - nebude problem s kvalitou obrazu

Zajimava videa, ktera ukazuji moznosti VR headetu a co se mi libi:
https://www.youtube.com/watch?v=vjrMjSCNkdM
https://www.youtube.com/watch?v=EZfI9EwRPxQ a dalsi z tohoto kanalu (nezapomenout na bod 2)

Co se tyce narocnosti - na videa a mene narocne hry bohate staci karta jako Geforce 1660. VR hry maji casto
jednodussi grafiku, aby je utahla vetsina pocitacu. VR headset - napr HTC Vive Pro - jde koupit na Ebay do 10.000 Kc.

Chyby, ktere bohuzel obsahuje velka cast 360 stupnovych videii:

a> dopredu neni dopredu. Kamera musi smerovat dopredu tou stranou, kde je hlavni objekt - pokud clovek kameru nese
na selfie tyci, nesmi predni strana smerovat k nemu (pokud to neni primo zamer), protoze aby divak videl ve smeru
pohybu, musi se bud otocit na zidli na druhou stranu, nebo prekroutit hlavu uplne dozadu. To same plati o smeru do
strany. Vzdy existuje nejake "dopredu a dozadu" a to je nutno respektovat.

b> kamerou rotovat pouze pokud je zamerem seznamit divaka s okolim. Zaber nema byt natocen tak, kdy divak ktery
ma sledovat dej v jednom miste zaberu se musi tocit dokola aby misto udrzel pred ocima

c> nezajimave zabery - nekolikaminutova cesta s kamerou po kterou se nic nedeje. Obejit pyramidu chvili trva, ale kdo
se na to vydrzi koukat. Stani na miste kde neni nic zajimaveho dlouhe minuty. To same.

d> nechtene pohyby s kamerou - treseni s ni, zvedani nahoru a dolu v rozmezi sekund, vibrace bez stabilizace

e> ne uplne domyslene zabery v blizkosti jinych objektu - neleknete se, kdyz se tesne u obliceje objevi tyc zabradli, okap,
zed nebo podobna prekazka ktera neni predtim videt