Recenze ASUS GTX1060-6G ROG Strix

Nechte si poradit s výběrem jednotlivých komponent, s návrhem PC sestavy či s koupí notebooku

Moderátoři: Marfy, Mods_junior, Mods_senior, HW spec team

winycz
nováček
Příspěvky: 36
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Recenze ASUS GTX1060-6G ROG Strix

Příspěvekod winycz » 24 zář 2016 00:29

Recenze ASUS GTX1060-6G ROG Strix

PŘEDSTAVENÍ A POPIS:

Připravil jsem si pro Vás recenzi na grafickou kartu ASUS GTX 1060 v provedení Strix.
Jedná se o grafickou kartu vyšší střední třídy založené na 16nm architektuře Pascal. GTX1060ka je tvořená jádrem GP106, které má odemčených 1280 shaderů, jímž sekunduje 6144MB GDDR5 pamětí, které komunikují po 192 Bitové sběrnici s propustností až 197GB/s.
Grafické jádro pak běží na 1645MHz základního taktu a mělo by boostovat až k 1873MHz, GDDR5 paměti jsou zde od Samsungu a jsou přetaktovány na 2 052MHz (8 208MHz efektivně). Tohle vše pak komunikuje se zbytkem počítače pomocí PCI-E 3.0 sběrnici.

Obrázek

Provedení grafické karty Strix je opět naprosto jinačí než například u GTX980Ti Strix, barevné provedení chladiče je černé s podsvícenými segmenty kolem ventilátorů a podsvícené logo „Republic of gamers. Na krajních dvou ventilátorech je pak černobílé logo „ROG“ a na prostředním ventilátoru je černobílý nápis ASUS. Zajimavé pak je, že nikde na grafice nenajdete jako dříve logo „Strix“ či cokoli napodobující soví oči. Chladič je velmi masivní a rozměry grafické karty pak činí 30cm na délku, 13.4cm šířka a 4cm výška.

Obrázek

ASUS u této grafiky použil chlazení DirectCU III, které však je odlišné oproti předchozí generaci grafických karet Strix, počet heatpipe trubic zůstal stejný a to na 5ti, avšak jsou otočeny o 90°. Chladič opět ochlazuje pouze jádro a napájecí kaskádu, nikoliv paměti. Chlazení DirectCU III se vyznačuje hlavně patentovanými „Wing-blade“ ventilátory, o 30% nižšímy teplotami a 3x tišším chlazením vůči referenčnímu provedení. Již tradiční vlasností chladičů Strix je, že do teploty 65°C se netočí ventilátory. Při prohlížení internetu, sledování filmů videí, hraní nenáročných her a podobných graficky nenáročných činností se grafika prakticky neroztočí. Pokud dosáhne hranice 59°C, tak se pouze mírně roztočí ventilátory čehož si nejspíš nikdo ani nevšimne. Toto záleží také na air-flow v použité PC skříni. Karta je dále vybavena železnou výztuží kolem jádra GPU a backplatem, který slouží pro ochranu součástek, štít proti prachu a jako výztuž celé grafické karty.

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Velkou část designu grafické karty pak tvoří aura barevné podsvícení segmentů kolem ventilátorů a loga, barvu a režim si pak může uživatel zvolit dle vlastní libosti jak je již u AURA podsvícení známo z dřívějška.
Výstupy grafické karty tvoří: 1x DVI-D, 2x HDMI a 2x Display Port.

Napájení je tvořeno 6+1 napájecími fázemi ze Super Alloy Power II komponentů, které se vyznačují vyšší efektivitou, životností, minimalizací pískotu cívek (coil whine) při zatížení a mají mít až o 50% nižší teploty než předchozí generace. Grafika je pak napájena jedním osmi pinovým konektorem.
Další velmi zajímavou novinkou jsou dva 4-pinové konektory pro připojení externích ventilátorů v bedně což znamená, že grafika si může dva libovolně ventilátory k ní připojené regulovat dle vlastních teplot.

Nejzajimavější novinou, kterou ASUS u těchto nových karet vyzdvihuje je Auto-Extreme technology, jde hlavně o prvního výrobce s plně automatickou výrobou grafických karet bez zásahu člověka, tento způsob zvyšuje zejména životnost karet, až o 50% nižší příkon grafické karty, dokonale hladké PCB, samozřejmostí je pak vyšší výkon a vyšší stabilita grafických karet.
Tzv. Features jemiž se grafika vyznačuje:
V první řadě to bude ač přes chybějící asynchronní shadery podpora DirectX 12, OpenGL 4.5 a podpora Virtuální Reality (VR).

BALENÍ:
Balení je velmi jednoduché, uvnitř krabice nalezneme samotnou grafickou kartu, optický disk se softwarem, čtyři suché stahovací popruhy na kabely, papírové manuály a kupon na hru World of Warships. Nevím jestli mé balení nebylo kompletní avšak ani nálepka s logem v balení nebyla.

Obrázek

BENCHMARKY A CHOVÁNÍ KARTY:
Veškeré hry a benchmarky jsou testovány na monitoru BenQ GW2760 v rozlišení 1920x1080 při 60Hz. Vše to běží s procesorem Intel Core I7 6700k přetaktovaném na 4,6GHz, předpokládám že ne každý bude tvořit sestavu s takto výkonným procesorem ke grafice ze střední třídy, je tedy možné, že se slabšími procesory mohou být výsledky odlišné nebo spíše nižší.
Nastavení detailů her budu využívat výhradně nejvyšší, ačkoli v mých předchozích recenzích jsem se snažil ukazovat optimální rozlišení pro hraní, ale to také bylo pro podstatně slabší grafické karty a s nejvyšším nastavením budete moci sami porovnat s ostatními recenzemi mé naměřené výsledky, které budou doloženy i grafy zaznamenávajícími průběh benchmarkování.
Záznam průběhů snímků neboli benchmarkování bude provázeno pomocí aplikace FRAPS.

Testovací sestava:
Obrázek


Osa X znázorňuje čas v sekundách, Osa Y pak snímky za vteřinu (FPS).

Battlefield 4 DX11 – u této hry jsem ani neváhal s nižším nastavením než maximálními detaily s 4xMSAA vyhlazováním, hra běžela nádherně a grafická karta neměla sebemenší potíže udržet snímkovou frekvenci přes 100FPS.

Obrázek
FPS: Avg: 127.131 - Min: 59 - Max: 195

Obrázek

Crysis 3 – Hru jsem testoval na mapě „panorama“ v multiplayeru, hra již tolik plynulá nebyla a raději bych volil nižší detaily.

Obrázek
FPS: Avg: 62.712 - Min: 46 - Max: 94

Obrázek

GTA V – Je to již novější a podstatně náročnější hra, tedy plynulost je zde velmi omezena při nastavení maximálních možných detailů spolu s nejvyšším vyhlazováním. Volil bych tedy raději na něčem ubrat, gameplay byl 8-mi minutová všehochuť v singleplayeru.
Obrázek Obrázek

Obrázek
FPS: Avg: 34.652 - Min: 20 - Max: 58

Nejnovější Need for Speed 2016 – opět jsem volil nejvyšší možné nastavení detailů s TAA vyhlazováním a grafice to nedělalo opět sebemenší problém udržet hru nad 60FPS, gameplay bylo online ježdění autem po městě, nárazy i driftování s protáčením kol a kouřem.

Obrázek
FPS: Avg: 94.186 - Min: 55 - Max: 141

ProjectCars – první pokus byl zajet trať California Highway s BMW 320TC na nejvyšších detailech s DS9X vyhlazováním, snímová frekvence byla naprosto srdcervoucí. A po dojetí závodu jsem ubral vyhlazování na HighAA, teprve pak se framerate výrazně zvedl a já si plynule tu stejnou trať projel.
Obrázek

Obrázek
FPS: Avg: 37.247 - Min: 25 - Max: 60

Po ubrání kvality vyhlazování:
Obrázek

Obrázek
FPS: Avg: 103.973 - Min: 69 - Max: 162

Rise of Tomb Raider – Pro první testování jsem také zvolil maximální možné detaily, rozhraní directX 11 a 4xSSAA vyhlazování, výsledek byl naprosto bídný, ale co se dalo čekat. Testování probíhalo pomocí vestavěného benchmarku jež se ve hře nachází, ale také jsem si chtěl potvrdit výsledky z benchmarku s reálným hraním, tedy jsem chvíli testoval začáteční úsek v horách. Benchmark házel o něco málo vyšší čísla než jsem jich dosáhl při hraní:
Nejprve si tedy ukážeme úsek z hor „Mountain Peak“ naměřený pomocí FRAPSu.

Obrázek
FPS: Min: 21 – Avg: 24.72

Po té výsledky z vestavěného benchmarku:
Obrázek


Po ubrání vyhlazování byla již hra příjemně plynulá:
Obrázek


V poslední řadě jsem zkusil ještě za použití ultra detailů s 4xSSAA vyhlazováním zapnout api DX12, v průměru se snímková frekvence zvedla.
Obrázek


Ashes of the Singularity – u této hry jsem opět využil vestavěného benchmarku, který však dosahoval mnohem reálnějších výsledků vůči hraní neboť, ať jsem dělal co jsem dělal, nepovedlo se mi uskutečnit takových bitev, jež jsou v benchmarku. Ač se snímková frekvence držela kolem 40FPS, neviděl jsem nutnost mít více FPS chcete-li ubírání detailů. Hra byla více než dostatečně plynulá.
Hra běžela nejspíš podle FRAPSu pod DX11, nikde v nastavení jsem si nevšiml možnosti DX12.
Obrázek
Obrázek

A v poslední řadě her tu máme DOOMa, hru jsem testoval pouze volně dostupnou demoverzi na steamu, gameplay je jak uvnitř budov, tak i venkovní bitvy.

Obrázek
FPS: Avg: 114.807 - Min: 79 - Max: 168

Chování grafické karty:
Podle GPU-Z jsem si přečetl, že grafika by měla boostovat až k 1873MHz, ale ve skutečnosti boostovala k ještě vyšším frekvencím, jež si ukážeme na grafech zároveň i s teplotama a otáčkami ventilátoru

Obrázek
Obrázek

Frekvence jádra boostovala až k 2050MHz na kterých se také v průběhu testů držela a nijak nekolísala, teplota pak byla také příznivá a to 64°C při neslyšných 47% otáček ventilátorů jež náleží 1749 otáčkám za minutu. Tento benchmark nevyužil více než 2671MB VRAM.

Obrázek
Obrázek

V Ashes of the Singularity nastává opět obdobná situace, málinko vyšší. Maximální frekvence jádra bylo 2050MHz na kterých se tato frekvence i držela, maximální dosažená teplota byla 66°C při, které se ventilátory točily z 49% tedy 1812 otáčkami za minutu. Pamětí bylo využito maximálně 1711MB.

Obrázek
Obrázek

Myslím, že zde nění co víc říct, chování opět velmi obdobné. Maximální takt jádra 2050MHz, maximální teplota 65°C a otáčky ventilátorů 49%. Využití VRAM bylo podstatně vyšší a to až 6128MB, což není daleko od velikosti pamětí grafické karty, která činí 6144MB.

Obrázek
Obrázek

Teploty při hraní hry doom se pohybovaly v rozmezí 60 a 64°C což bylo maximum, rychlost ventilátorů byla maximální 47%. Využití VRAM dosáhlo maxima 4077MB.
A nyní ještě UnigineValley benchmark, vybral jsem předvolbu ExtremeHD a pustil test, nechal jsem běžet tzv. Zahřívací scény po dobu 20ti minut až po té jsem provedl benchmark.

Obrázek
Obrázek

UnigineValley běžel dlouhou dobu a za dobu více jak 20ti minut i s benchmarkem, kdy grafika běžela na 100%, tak teplota dosáhla maxima 64°C a ventilátory se přitom točili maximálně na 48%, chcete-li 1775 otáčkách za minutu. Frekvence jádra se na 2050MHz udržela počas celého testu a nezakolísala. VRAM bylo využito maximálně 1303MB.

Přetaktování a dodatečné benchmarky:

Grafickou kartu jsem taktoval pomocí utility ASUS GPU Tweak II. Bohužel ASIC kvalita u Pascalů nelze přečíst, tak vám ji zde neřeknu.

Obrázek

Jádro GPU se mi podařilo přetaktovat na stabilních 2151,5MHz, což je o 101,5MHz více než je defaultní takt a grafické paměti pak o 130MHz efektivně (32,5MHz), tedy na 8342MHz efektivně (2085,5MHz). Power target jsem pak zvedl na maximum a tedy o 16%.
První test, který jsem udělal byl UnigineValley v ExtremeHD předvolbě

Obrázek
Obrázek

Nárůst výkonu je pak o pouhých 3.73%, ale vzhledem k továrním taktům je již grafika dost vysoko přetaktovaná výrobcem.

Obrázek
Obrázek

Teplota se oproti defaultně přetaktované grafice zvedla pouze o 1°C, rychlost ventilátorů však ne. Frekvenci 2151,5MHz si v průběhu testování grafika taktéž držela bez sebemenších propadů.
3Dmark a jednotlivé benchmarky, prvním bude TimeSpy běžícím na rozhraní DirectX 12.

Obrázek
Obrázek

Tak a na závěr ještě rozdíly v Rise of Tomb Raider a Ashes of the Singularity. Dále přiložím tabulku s rozdíly vyjádřenými v % po přektaktování.

Obrázek

Obrázek

Na závěr chování grafické karty bych zmínil její hlučnost. Pro orientační měření využívám mobilní aplikace Sound Meter na mobilním telefonu HTC One M8. Počítač mám pod stolem a ve vzdálenosti 50cm, v Iddle asi není třeba zmiňovat hlučnost karty, když se ji netočí ventilátory, avšak hluk naměřený v místnosti s otevřeným oknem je kolem 13-15dB, když pusítm UnigineValley, grafika se zahřeje na 64°C a ventilátory se roztočí na 49%, pak jsem ve stejné vzdálenosti 50cm od počítače naměřil hluk 18-20dB a pár centimetrů od grafické karty byla hladina hluku mezi 25 a 28dB, když však roztočíte grafiku na maximum, pak se hluk zvedne na 28-30dB 50cm od karty a 45dB hned vedle ní.

AURA PODSVÍCENÍ

Obrázek

Podsvícení grafické karty není novinkou, ale AURA podsvícení ano. Tato grafika má tzv. AURA podsvícení, kdy barvy a režim podsvícení nezáleží na výrobcí, ale dá se řící, že čistě na uživateli. Ke grafice totiž dostanete utilitku AURA (Graphics card) ve které si pak nastavíte barvu či režim podsvícení grafické karty.

Obrázek

Máme zde tedy na výběr, statickou barvu, kterou si můžeme vybrat a nastavit i jas neboli jak moc má svítit, breathing neboli dýchání, Stroboskopický efekt, cyklus ve kterým se mění barvy a nebo speciální efekty do kterých spadá blikání dle hudby, či barva dle teploty grafického jádra.
Některé z nich si ukážeme na následujícím videu.

Video GTX1060 AURA


ZÁVĚR A SHODNOCENÍ

Grafická karta ASUS GTX1060 mne opravdu nadchla jak už výkonostně, tak i provozními vlastnostmi. Výkonostně se pohybuje mezi GTX970 a GTX980, což není vůbec špatný skok na to, že je to nástupce GTX960ky. Provozní vlastnosti jako teploty do 65°C jsou naprosto perfektní přičemž ventilátory se roztáčí na nějakých 59°C a i tak grafická karta je poměrně tichá, málinko slyšet je až při 63°C a více, kdy se ventilátory točí na více jak 40%. Přetaktování od ASUSu je již vysoké, není příliš daleko od maxima na, které se mi povedlo grafiku přetaktovat.

Pouze taková malá připomínka, pokud by se někdo rozhodl hrát Rise of Tomb Raider na nejvyšší detaily s 4xSSAA vyhlazováním, pak se může stát, že bude narážet na limity grafické paměti, kolikrát mi benchmark spadl na 1-2 FPS pravděpodobně nedostatkem VRAM, dle logu jsem se totiž dozvěděl, že hra využívala více jak 6000MB pamětí, tedy by nebylo vůbec od věci, kdyby tato grafika obdobně jako RX480 měla 8GB pamětí.

Dále oceňuji atraktivní vzhled a AURA uživatelsky nastavitelné podsvícení grafické karty.

Cenově se tento model pohybuje kolem 9 500kč a dostanete k němu kupon F2P Paragon, který slouží na nákup položek do hry Paragon v hodnotě 2 777kč. Cena této grafiky je stanovena poměrně vysoko, nejlevnější 6GB nereferenční verzi GTX1060 seženete již od 7500kč avšak s nižšími takty a horším chlazením s horšími provozními vlastnostmi a bez podsvícení.

Obrázek

Na závěr bych chtěl poděkovat českému zastoupení ASUS za zapůjčení této grafické karty na recenzi!

Reklama
Uživatelský avatar
PC-HELP_robot
Level 2.5
Level 2.5
Příspěvky: 299
Registrován: duben 11
Pohlaví: Nespecifikováno
Stav:
Offline

Re: Recenze ASUS GTX1060-6G ROG Strix

Příspěvekod PC-HELP_robot » 24 zář 2016 00:44

Publikováno - velké díky za super recenzi :bigups:

Uživatelský avatar
FlanK3r
Tvůrce článků
Level 5
Level 5
Příspěvky: 2171
Registrován: září 13
Bydliště: Brno
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Recenze ASUS GTX1060-6G ROG Strix

Příspěvekod FlanK3r » 21 lis 2016 10:50

Díky za recenzi, dobré počtení :)
AMD FX-8350@5GHz stabilní, Asus Crosshair V Formula-Z, 2x 4GB 2400MHz TridentX, AMD Radeon HD6870, SSD Kingston HyperX 256GB, cca 2TB pevné disky, Corsair TX850W. Další HW: AMD x4 955 BE, 965 BE, 970 BE, 975 BE, 980 BE, 1090T BE, 1100T BE, FX-4300, FX-6300, FX-8320, FX-8350, FX-9370 atd


  • Mohlo by vás zajímat
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Zpět na “Rady s výběrem hw a sestavením PC”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 hostů