Recenze ASUS RX480 8G ROG Strix

Nechte si poradit s výběrem jednotlivých komponent, s návrhem PC sestavy či s koupí notebooku

Moderátoři: Marfy, Mods_junior, Mods_senior, HW spec team

winycz
nováček
Příspěvky: 15
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž

Recenze ASUS RX480 8G ROG Strix

Příspěvekod winycz » 11 lis 2016 09:35

RECENZE ASUS RX480 8G ROG Strix
PŘEDSTAVENÍ A POPIS:
Připravil jsem si pro Vás recenzi na grafickou kartu ASUS RX 480 v provedení Strix.
Jedná se o grafickou kartu vyšší střední třídy založené na 14nm FinFet architektuře Polaris 10 . RX480ka je tvořená jádrem Ellesmere, které má 2304 shaders jednotek, jímž sekunduje 8192MB GDDR5 pamětí, které komunikují po 256 Bitové sběrnici s propustností až 272GB/s.
Grafické jádro pak boostuje až k 1340MHz (OC mode), GDDR5 paměti jsou zde od Samsungu a jsou přetaktovány na 2 000MHz (8 000MHz efektivně). Tohle vše pak komunikuje se zbytkem počítače pomocí PCI-E 3.0 sběrnice.

Obrázek

Provedení grafické karty ROG Strix je opět naprosto jinačí než například u GTX980Ti Strix či R9 390x Strix, barevné provedení chladiče je černé s podsvícenými segmenty kolem ventilátorů a podsvícené logo „Republic of gamers. Na krajních dvou ventilátorech je pak černobílé logo „ROG“ a na prostředním ventilátoru je černobílý nápis ASUS. Zajímavé pak je, že nikde na grafice nenajdete jako dříve logo „Strix“ či cokoli napodobující soví oči. Chladič je velmi masivní a rozměry grafické karty pak činí 30cm na délku, 13.4cm šířka a 4cm výška. Karta je k nerozeznání stejná s GTX 1060 ROG Strix.

Obrázek

ASUS u této grafiky použil chlazení DirectCU III, které však je odlišné oproti předchozí generaci grafických karet Strix, počet heatpipe trubic zůstal stejný a to na 5ti, avšak jsou otočeny o 90°. Chladič opět ochlazuje pouze jádro a napájecí kaskádu, nikoliv paměti. Chlazení DirectCU III se vyznačuje hlavně patentovanými „Wing-blade“ ventilátory, o 30% nižšími teplotami a 3x tišším chlazením vůči referenčnímu provedení. Již tradiční vlastností chladičů Strix je, že do teploty 59°C (u RX480) se neroztočí ventilátory. Při prohlížení internetu, sledování filmů videí, hraní nenáročných her a podobných graficky nenáročných činností se grafika prakticky neroztočí. Pokud dosáhne hranice 59°C, tak se pouze mírně roztočí ventilátory čehož si nejspíš nikdo ani nevšimne. Toto záleží také na air-flow v použité PC skříni. Karta je dále vybavena železnou výztuží kolem jádra GPU a backplatem, který slouží pro ochranu součástek, štít proti prachu a jako výztuž celé grafické karty.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Velkou část designu grafické karty pak tvoří aura barevné podsvícení segmentů kolem ventilátorů a loga, barvu a režim si pak může uživatel zvolit dle vlastní libosti jak je již u AURA podsvícení známo z dřívějška.
Výstupy grafické karty tvoří: 1x DVI-D, 2x HDMI a 2x Display Port.

Obrázek

Napájení je tvořeno 8-mi napájecími fázemi ze Super Alloy Power II komponentů, které se vyznačují vyšší efektivitou, životností, minimalizací pískotu cívek (coil whine) při zatížení a mají mít až o 50% nižší teploty než předchozí generace. Grafika je pak napájena jedním osmi pinovým konektorem.
Další velmi zajímavou novinkou jsou dva 4-pinové konektory pro připojení externích ventilátorů v bedně což znamená, že grafika si může dva libovolně ventilátory k ní připojené regulovat dle vlastních teplot.

Obrázek

Nejzajímavější novinou, kterou ASUS u těchto nových karet vyzdvihuje je Auto-Extreme technology, jde hlavně o prvního výrobce s plně automatickou výrobou grafických karet bez zásahu člověka, tento způsob zvyšuje zejména životnost karet, až o 50% nižší příkon grafické karty, dokonale hladké PCB, samozřejmostí je pak vyšší výkon a vyšší stabilita grafických karet.

Tzv. Features jimiž se grafika vyznačuje:
V první řadě to bude podpora DirectX 12 s Asynchronními shadery, OpenGL 4.5, Vulkan, Mantle a podpora Virtuální Reality (VR).

BALENÍ:
Balení je velmi jednoduché, uvnitř krabice nalezneme samotnou grafickou kartu, optický disk se softwarem, čtyři suché stahovací popruhy na kabely, papírové manuály a kupon na hru World of Warships. Balení bych vytkl, že neobsahuje nálepku na PC skříň.

Obrázek

BENCHMARKY A CHOVÁNÍ KARTY:
Veškeré hry a benchmarky nyní testuji na 4k IPS monitoru ACER K242HQK v rozlišení 3840x2160 a 1920x1080 při 60Hz pro srovnání s GTX1060 a samozřejmé také se zde vyskytnou testy, jak si grafika poradila ve 4k rozlišení. Vše to běží s procesorem Intel Core I7 6700k přetaktovaném na 4,6GHz předpokládám, že ne každý bude tvořit sestavu s takto výkonným procesorem ke grafice ze střední třídy, je tedy možné, že se slabšími procesory mohou být výsledky odlišné nebo spíše nižší.

Nastavení detailů her budu využívat výhradně nejvyšší, tedy stejné jako u mé předchozí recenze na GTX1060 a ve 4k budu ukazovat optimální nastavení hry, aby hra byla hratelná.
Záznam průběhů snímků neboli benchmarkování budu zaznamenávat pomocí aplikace FRAPS.

Testovací sestava:
Obrázek

Osa X znázorňuje čas v sekundách, Osa Y pak snímky za vteřinu (FPS).

Battlefield 4 DX11 – S touto hrou grafika neměla nejmenší potíže ve fullHD na Ultra detaily se 4xMSAA a to v rozhraní DX11, hra běžela nádherně a grafická karta dokázala udržet snímkovou frekvenci kolem 100FPS v průměru.

Obrázek
FPS: Avg: 96.770 - Min: 43 - Max: 201

Obrázek

Crysis 3 – Hru jsem testoval na mapě „panorama“ v multiplayeru, stejně jako u GTX1060, chování karty bylo velmi obdobné a na multiplayer to nebylo, doporučil bych snížit vyhlazování či jiné detaily.

Obrázek
FPS: Avg: 62.712 - Min: 46 - Max: 94
Obrázek

GTA V – U této hry jsem opět volil obdobné nastavení jako u předešlé grafiky GTX1060, rozdíly jsou jen minimální v nastavení, protože hra nabízí pro obě grafické karty mírně rozdílná nastavení, tedy vzhledem k měření, které jsem prováděl u GTX1060, není možné přesně porovnávat s RX480. RX480 si ale při maximálním nastavení vedla o poznání lépe. Výsledek v průměrných FPS byl asi o 10FPS lepší než u GTX1060, ale jak říkám v této hře nemohu grafiky porovnávat.

Obrázek

Nejnovější Need for Speed 2016 – opět jsem volil nejvyšší možné nastavení detailů s TAA vyhlazováním a grafice to nedělalo opět sebemenší problém udržet hru nad 60FPS, gameplay bylo online ježdění autem po městě, nárazy i driftování s protáčením kol a kouřem.

Obrázek
Obrázek


Rise of Tomb Raider – Nyní jsem se s testováním tolik nezabýval jako u GTX1060ky a zvolil jsem rovnou nejvyšší nastavení s 4x SSAA vyhlazováním. Testování jsem prováděl pod oběma rozhraní DX11 a DX12.

Obrázek

Rozdíly v průměrných FPS nejsou zas tak znatelné, avšak v minimálních zde už rozdíl byl, GTX1060ka padala kolikrát až k 1FPS zatímco RX480 si držela minimum kolem 20FPS. Pravděpodobně to bude díky větší paměti VRAM (8GB vs 6GB). Snímková frekvence je i tak příliž nízká, tedy doporučuji ubrat detaily, pak minimální snímky u GTX1060 nebudou tak nízké, protože bude potřeba méně grafické paměti.

Ashes of the Singularity – u této hry jsem opět využil vestavěného benchmarku, který však dosahoval mnohem reálnějších výsledků vůči hraní neboť, ať jsem dělal, co jsem dělal, nepovedlo se mi uskutečnit takových bitev, jež jsou v benchmarku. Hra byla při nejvyšším nastavení krásně plynulá a nebylo třeba ubírat detaily. Tentokrát se mi povedlo spustit hru pod oběma Api DX11 i DX12

Obrázek
Obrázek

Pod DX12 jede hra o něco málo lépe, bohužel jsem DX12 nevyzkoušel u GTX1060.
V neposlední řadě tu máme DOOMa, hru jsem testoval pouze volně dostupnou demoverzi na steamu, gameplay je jak uvnitř budov, tak i venkovní bitvy, stejný úsek jako u GTX1060.

Obrázek
Obrázek

Hry v rozlišení 4k
Tak tuto část věnuji 4k gamingu, kde se budu snažit ukázat optimální nastavení detailů pro hraní ve 4k.

Battlefield 4 – 4k střední detaily:

Obrázek

Crysis 3 – 4k nejvyšší textury, zbytek nastavení i vyhlazování jsem volil nejnižší

Obrázek

DOOM – 4k, nejnižší detaily bez vyhlazování. Pod Vulkanem se mi nepodařilo hru změřit, nenašel jsem aplikaci, která by to uměla, avšak jsem si zapnul zobrazení FPS. Snímková frekvence se držela kolem 60FPS, tedy pod Vulkanem DOOM běžel o poznání lépe.

Obrázek

Need For Speed 2016 – 4k, nejnižší detaily, bez vyhlazování

Obrázek

Dying Light – 4k střední detaily, nejnižší ostatní nastavení, bez vyhlazování

Obrázek

DOTA 2 – 4k, maximální detaily, 100% kvalita renderu.

Obrázek

Na rozlišení 4k tato karta stále není příliš dostatečná. Detaily jsem musel snižovat na minimum a i tak jsem se dostával pod 60FPS v kolika hrách, což je pro mne práh plynulosti hry.

CHOVÁNÍ GRAFICKÉ KARTY:

Grafika by měla boostovat ke 1330MHz, skutečnost ale byla horší, grafika velmi narážela na TDP limit. V průměru grafika například v Rise of Tomb Raider pod DX12 běžela na 1307MHz.
Chování grafické karty si ukážeme na několika testech:

Obrázek
Obrázek

Frekvence jádra boostovala až k 1030MHz, ve kterých se neudržela, v průměru to pak bylo kolem 1307MHz. Maximální teplota byla 65°C při kterých se ventilátory točily na 50% (2136 ot/min). Hra potřebovala pro svůj běh ve špičce 7153MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

Rise of Tomb Raider pod DX11 měl v průměru 1306MHz na jádře, což je víceméně stejný případ jako pod DX12. Opět stejná maximální teplota 65°C při 50% (2161 ot/min) otáček ventilátoru. Ve špičce si hra vzala neuvěřitelných 7192MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

V Ashes of the Singularity pod DX11 běžela grafika v průměru na frekvenci 1299MHz při maximální teplotě 65°C, které náleželo 50% (2136 ot/min) otáček ventilátoru. Hra využila maximálně 3640MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

V Ashes of the Singularity pod DX12 je situace jinačí. Jádro běželo v průměru na 1273MHz při maximální teplotě 66°C, kterým náleželo 50% (2120 ot/min) otáček ventilátoru. Hra potřebovala maximálně 3653MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

Grafická karta se v Battlefieldu chovala ukázkově, frekvence GPU se držela stále na 1330MHz ačkoli je tu pár zajímavostí. Maximální teplota jádra byla 72°C a i při této teplotě běžely ventilátory na 50% (2152 ot/min) otáčkách. Hra si vzala maximálně 3065MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

V Unigine Valley 1.0 na ExtremeHD předvolbu běžela grafická karta opět ukázkově po celý čas testu na 1330MHz jádro při maximálních 65°C, kterým náleželo 49% (2100 ot/min) otáček ventilátoru. Benchmark využil maximálně 1718MB grafické paměti.

Obrázek
Obrázek

Ve 3D marku v DX12 benchmarku TimeSpy běželo grafické jádro maximálně na 1310MHz, teploty dosáhly až 67°C při 50% (2155 ot/min) otáčkách ventilátoru. Grafické paměti zde bylo využito maximálně 2282MB.

Nyní se podíváme na chování karty pod 4k rozlišením.

Obrázek
Obrázek

Tak a schválně se podíváme, jak se chová karta pod 4k rozlišením v BF4 ač při nižších detailech, při kterých je hra hratelná. Průměrná frekvence GPU 1252MHz, maximální teplota 74°C při opět 50% (2151 ot/min) otáčkách ventilátoru. Grafické paměti bylo využito maximálně 3705MB. Oproti fullHD si můžeme všimnou, že karta narážela na TDP limit a frekvence jádra běžela v průměru o ne malých 78MHz níže při teplotách dokonce o 2°C vyšších. Přičemž grafické paměti bylo využito o necelých 700MB více ve stropu.

Obrázek
Obrázek

DOOMa jsem logoval pouze ve 4k a ještě pod OpenGL, tedy nikoli pod Vulkanem či ve fullHD. Grafické jádro běželo v průměru na 1284MHz a jeho maximální teplota byla již 75°C při opět 50% (2160 ot/min) otáčkách ventilátoru. Grafické paměti bylo využito pouze málo a to maximálně 2904MB.

Obrázek
Obrázek

DOTA 2 ve 4k grafické kartě zatopila nejvíc. Jádro sice běželo na krásných 1330MHz po celý čas měření, avšak také při nejvyšší teplotě 76°C, které náleželo opět 50% (2143 ot/min) otáček ventilátorů. Grafické paměti bylo využito pouze 2223MB.

PŘETAKTOVÁNÍ A SYNTETICKÉ BENCHMARKY

Grafickou kartu jsem taktoval pomocí utility ASUS GPU Tweak II. Kvalita ASIC mé karty je 76,5%, což je slušné.
Jádro GPU se mi podařilo přetaktovat na stabilních 1400MHz, což je o 70MHz více než je defaultní takt při zvýšení napětí na jádře o 80mV a grafické paměti pak o 1000MHz efektivně (250MHz), tedy na 9000MHz efektivně (2250MHz), což bylo vůbec maximum, které mi grafická karta povolila. Power target jsem pak zvedl na maximum a tedy na 150%.
Prvním testem je UnigineValley v ExtremeHD předvolbě

Obrázek
Obrázek
Nárůst výkonu je pak o 17,55%

Obrázek
Obrázek

Teplota se vůči defaultně taktované grafice zvedla ze 65°C na 72°C, otáčky ventilátorů se nezvýšily, ač frekvence jádra se držela krásně po celou dobu testu na 1400MHz.

3Dmark a jednotlivé benchmarky, prvním bude TimeSpy běžícím na rozhraní DirectX 12.

Obrázek
Obrázek

Opět nejvíc grafice prospělo zvýšení Power target limitu a jádro se počas celého testu drželo na 1400MHz, teplota vzrostla ze 67°C na 71°C, ale jádro běželo na znatelně vyšších frekvencích.

Obrázek
Nárůst výkonu po OC pak byl o zhruba 7,8% overal a o 8,72% v čistě bodech grafiky.

Nyní 3D Mark FireStrike pod DirectX 11

Obrázek
Ve FireStrike byl nárůst o 7,39% overal a o 7,41% v čistě bodech grafiky.

Tak a na závěr ještě rozdíly v Rise of Tomb Raider, Ashes of the Singularity a DOTĚ 2 ve 4k. Dále přiložím tabulku s rozdíly vyjádřenými v % po přektaktování.

Obrázek
V Ashes of the Singularity byl po přetaktování nárůst výkonu o 5,64%.

Obrázek
V Rise of Tomb Raider o pouhých 0,78%.

Nejvyššího nárůstu jsme získali v DOTĚ 2 ve 4k rozlišení, kdy po přetaktování jsme získali o 14,58% více průměrných snímků za vteřinu! Což je velmi slušný nárůst výkonu, který se mi opravdu hodil. Obrázek pro porovnání je mezi herními testy.

Shrnutí výsledků po přetaktování:
Obrázek

Obrázek
Obrázek

AURA PODSVÍCENÍ

Obrázek

Podsvícení grafické karty není novinkou, ale AURA podsvícení ano. Tato grafika má tzv. AURA podsvícení, kdy barvy a režim podsvícení nezáleží na výrobcí, ale dá se řící, že čistě na uživateli. Ke grafice totiž dostanete utilitku AURA (Graphics card) ve které si pak nastavíte barvu či režim podsvícení grafické karty.

Obrázek

Máme zde tedy na výběr, statickou barvu, kterou si můžeme vybrat a nastavit i jas neboli jak moc má svítit, breathing neboli dýchání, Stroboskopický efekt, cyklus ve kterým se mění barvy a nebo speciální efekty do kterých spadá blikání dle hudby, či barva dle teploty grafického jádra.
Některé z nich si ukážeme na následujícím videu.

GTX1060/RX480 AURA

HYBRIDNÍ CROSSFIRE X
Před samotným závěrem tu pro vás mám takovou zajimavost a to hybridní CrossfireX RX480 ROG Strix společně s RX470 ROG Strix. Zajisté jste si mohli všimnou, že se v testech 3D Mark TimeSpy a Unigine Valley 1.0 ExtremeHD vyskytly srovnávací testy s RX480+RX470. Byl to právě pokus s těmito grafikami, ale nakonec jsem se dozvěděl, že nemám dostatečný zdroj pro uživení těchto grafik a proběhly pouze tyto dva benchmarky.
Nárůst výkonu v Unigine Valley 1.0 benchmarku na ExtremeHD předvolbě je 66,27% což je opravdu slušné škálování.
V 3D Mark TimeSpy je nárůst o krásných 43,01%.

Obrázek


ZÁVĚR A SHODNOCENÍ

Grafická karta ASUS RX480 ROG Strix mne potěšila, ač i zklamala. Výkonnostně se pohybuje pod DX11 o zhruba 10-15% pod GTX1060 ROG Strix, ale pod DX12 ji s přehledem dohání. Karta zdaleka není taktovaná na své maximum a v základu ani neběží stále na určených frekvencích tedy lze snadno přetaktovat a získat ve hrách až 15% výkonu navíc, což už je velmi výrazný skok kupředu. Provozní vlastnosti jako teploty do 65°C jsou výborné, ale také při vyšších otáčkách ventilátorů než například u GTX1060 ROG Strix se stejným chlazením z čehož lze s přesností říct, že bude hlučnější, ačkoli hlučnost je i tak opravdu nízká a i po přetaktování kartu neslyšíte o nic víc, neboť se otáčky drží na stálé hranici, akorát teploty jsou vyšší.

Velikou výhodou této karty je tedy podpora hardwarová Asynchronních shaderů a také nádherný nárůst FPS ve hře DOOM za použití API Vulkan. Abych to tak zhodnotil tak vzhledem k výborné podpoře DX12 a alternativních API jako Vulkan je tato karta velmi dobrá do budoucna. Teď už můžeme doufat, že takových her přibude.

Dále oceňuji atraktivní vzhled a AURA uživatelsky nastavitelné podsvícení grafické karty.
Ten nejdůležitější rozdíl mezi GTX1060 ROG Strix a RX480 ROG Strix je, že 1060ku koupíte, ničím dalším se nezabýváte a používáte ji. S RX480 si musíte prve pohrát a doladit si ji, pak v DX11 dožene GTX1060ku a v DX12 bude s největší pravděpodobností o poznání lepší.
Cenově se tento model pohybuje kolem 8 800kč a v závislosti na prodejci k ní dostanete dárek, například Mironet přidává myš ASUS Cerberus nebo třeba TSBohemia přidává upgrade kupón na Battlefield 1. Nejlevněji jde RX480ka koupit asi o 1300kč levněji (Sapphire Nitro+ RX480 8GB), ale také u této edice si platíte za opravdu výjimečný design, který dle mého názoru vyčnívá od ostatních výrobců. Mnohem lepší zpracování a osazení součástek díky technologii výroby AutoExtreme, která vám nejspíš přinese i delší životnost, ale to může být konzultativní, výborné chlazení a již vysoké přetaktování od výroby.

Obrázek

Na závěr bych chtěl poděkovat českému zastoupení ASUS za zapůjčení této grafické karty na recenzi!



Reklama
Uživatelský avatar
PC-HELP_robot
Level 2.5
Level 2.5
Příspěvky: 256
Registrován: duben 11
Pohlaví: Nespecifikováno

Re: Recenze ASUS RX480 8G ROG Strix

Příspěvekod PC-HELP_robot » 11 lis 2016 09:43

Zveřejněno, díky moc za skvělou práci :bigups: :bigups:

Uživatelský avatar
FlanK3r
Tvůrce článků
Level 4
Level 4
Příspěvky: 1486
Registrován: září 13
Bydliště: Brno
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS RX480 8G ROG Strix

Příspěvekod FlanK3r » 21 lis 2016 10:51

Už jsem si tuto kartu pořídil taky :-)- Výměna za R9 390X, sice výkonově mírně horší, ale na moje FHD bohatě stačí.
AMD FX-8350@5GHz stabilní, Asus Crosshair V Formula-Z, 2x 4GB 2400MHz TridentX, AMD Radeon HD6870, SSD Kingston HyperX 256GB, cca 2TB pevné disky, Corsair TX850W. Další HW: AMD x4 955 BE, 965 BE, 970 BE, 975 BE, 980 BE, 1090T BE, 1100T BE, FX-4300, FX-6300, FX-8320, FX-8350, FX-9370 atd

Uživatelský avatar
satik
Level 5.5
Level 5.5
Příspěvky: 2570
Registrován: leden 15
Bydliště: Praha / Krkonoše
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS RX480 8G ROG Strix

Příspěvekod satik » 21 lis 2016 12:21

Zrovna toho Dooma by to minimálně na AMD grafikách chtělo přepnout na Vulkan, ten u AMD grafik dost zvedá fps :) .
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
https://www.twitch.tv/satikcz/
https://www.youtube.com/c/SatikCZE
PC: Intel Core i7 8700K@5GHz+EK KIT L360, ASUS Maximus X HERO, 32GB RAM, MSI GTX 1080Ti Gaming, Fractal Define S, Seasonic P860, SSD 2TB celkem
Periferie: ASUS ROG SWIFT, Razer Deathadder+Blackadder Chroma, Steelseries QcK+, Sennheiser PC360, DXRACER OH/KF06/NB


  • Mohlo by vás zajímat
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek
  • Recenze ASUS RX 570 ROG Strix
    od winycz » 28 čer 2017 17:09 » v Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC
    1
    3551
    od Ltb
    29 čer 2017 14:50
  • Asus Z270 ROG a Strix desky - podpora, info, recenze
    V tomto tématu je hlasování. od FlanK3r » 09 led 2017 15:06 » v Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC
    1
    252
    od FlanK3r
    10 led 2017 14:12
  • ASUS Radeon RX 570 ROG STRIX 4GB - Chybami se ASUS učí
    od Adys301 » 07 zář 2017 11:40 » v Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC
    11
    4528
    od Adys301
    31 říj 2017 19:30

Zpět na “Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: CommonCrawl [Bot] a 13 hostů