Sapphire Atlantis ATI Radeon X1300 Pro 256MB - do AGP 4x

Zvukové karty, síťové karty, grafické karty, modemy…

Moderátoři: Pic, Mods_junior, Mods_senior, HW spec team

snakes
nováček
Příspěvky: 1
Registrován: listopad 06
Pohlaví: Nespecifikováno
Stav:
Offline

Sapphire Atlantis ATI Radeon X1300 Pro 256MB - do AGP 4x

Příspěvekod snakes » 08 lis 2006 22:12

Chci se zeptat zkušenějších, zda mi grafická karta Sapphire Atlantis ATI Radeon X1300 Pro 256MBpojede na mé starší základní desce Intel 845E Chipset, ikdyž má deska pouze podporu AGP4x, popřípadě na kolik bude ovlivněn výkon grafiky v slotu AGP4x.
Předem díky za odpověď!

Reklama
Uživatelský avatar
El Diablo
Moderátor
Elite Level 11.5
Elite Level 11.5
Příspěvky: 14099
Registrován: červen 06
Bydliště: In Hell
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline
Kontakt:

Příspěvekod El Diablo » 08 lis 2006 22:38

Tak ti nevím...:
Historie AGP - co nového přináší AGP 8x - Hardware - 02 / 03

Pomineme-li sériové a paralelní porty, tedy rozhraní počítačové jury a devonu, patří sběrnice mezi nejdéle přežívající prvky architektury PC. Vždyť sloty ISA, které zmizely ze základních desek teprve v minulém roce, se v počítačích vyskytují od poloviny osmdesátých let a sběrnice PCI už nám slouží prakticky celé desetiletí. Na jednu stranu tak můžeme i dnes používat deset či patnáct let staré komponenty, na stranu druhou je architektura dnešních PC přemírou těchto pravěkých "dědičných" rozhraní neúměrně zatížena.

Jednou z mála výjimek je právě AGP. Toto rozhraní, určené výhradně pro připojení grafické karty, bylo oficiálně představeno v roce 1996 a na základních deskách jsme jej mohli poprvé spatřit v průběhu roku 1997. Na rozdíl od standardů ISA či PCI se ale nejedná o sběrnici, k níž je možné připojit několik zařízení současně, nýbrž o port tedy o přímé propojení mezi čipsetem a grafickou kartou. To je ostatně důvod, proč na žádné základní desce nenaleznete více než jeden slot AGP.

První specifikace AGP 1.0 definovala port o šířce 32 bitů s pracovním napětím 3,3 V, pracovní frekvencí 66 MHz DDR a maximální přenosovou rychlostí 528 MB/s (v režimu 2x) pro srovnání, klasické PCI (do roku 1997 nejrychlejší rozhraní v běžném stolním PC) pracuje na frekvenci 33 MHz a nabízí maximální přenosovou rychlost 132 MB/s. První základní desky a grafické karty odpovídající specifikaci AGP 2.0 se objevily zhruba o dva roky později. Pracovní napětí kleslo na 1,5 V, frekvence zůstala nezměněna, data ale mohou být přenášena v režimu QDR maximální rychlost v režimu AGP 4x tak stoupla zhruba na 1 GB/s. Zhruba v polovině minulého roku se začaly objevovat první grafické karty a s malým zpožděním i první základní desky podporující nejnovější specifikaci AGP 3.0 ta má opět nižší pracovní napětí (0,8 V) a může pracovat v režimu AGP 8x s maximální přenosovou rychlostí 2 GB/s (šířka je i nadále 32 bitů a vnější frekvence 66 MHz, data jsou ale interně přenášena na rychlosti 266 MHz). AGP 3.0 obsahuje i další dílčí změny, které umožňují rychlejší přenos dat a zajišťují minimální garantovanou propustnost 128 MB/s, jež je důležitá pro zařízení zpracovávající tok videa. Třetí revize je ale podle všeho revizí poslední Intel, coby hlavní tvůrce specifikace AGP, neplánuje do budoucna žádný další vývoj a hodlá se soustředit na vysokorychlostní sběrnice zejména PCI-X. Zdá se tedy, že za několik let AGP nenávratně zmizí ze základních desek, podobně jako tomu bylo v případě sběrnice VL-Bus či MCA (jejich životnost i smysluplnost byly ovšem nesrovnatelně menší).

Hlavní výhodou jednotlivých revizí AGP je pochopitelně již zmiňovaná přenosová rychlost a možnost přímého přístupu do paměti. Právě druhá jmenovaná funkce měla být jedním z hlavních přínosů rozhraní AGP. To totiž bylo navrhováno v polovině devadesátých let, tedy v době, kdy ceny RAM dosahovaly astronomických částek (o rychlých typech paměti pro grafické karty nemluvě). Běžná velikost paměti výkonné karty se v té době pohybovala mezi dvěma a čtyřmi megabajty. To bylo sice dost pro 2D zobrazení, ale zoufale málo pro zobrazení 3D scény s použitím textur. Filozofie AGP byla založena na myšlence ukládat textury do systémové paměti (RAM), která byla přeci jen levnější a dostupnější než paměť na grafické kartě. Pokud jste někdy uvažovali, k čemu že je v BIOSu vašeho PC volba "AGP Aperture Size", pak vězte, že ta určuje, jak velký díl operační paměti si může grafická karta "zabrat" právě pro uložení textur použitých při vykreslování 3D scény.

S masovým nástupem 3D akcelerátorů ale došlo k významnému nárůstu velikosti a rychlosti paměti grafických karet na 8-16 MB, což (v tehdejší době) stačilo i pro uložení textur. Přenosová rychlost 528 MB/s byla již v době nástupu AGP zoufale málo ve srovnání s rychlostí lokální paměti na grafických kartách (u TNT cca 1,7 GB/s). Takzvané "AGP texturování" se tak změnilo z přednosti v jakousi z nouze ctnost jeho použití bylo vždy na úkor ztráty výkonu. Ani budoucí revize AGP tuto situaci nezměnily, neboť grafické karty svůj náskok průběžně zvyšují. Poslední specifikace AGP nabízí 2 GB/s (s použitelnou velikostí AGP aperture cca 64-128 MB), zatímco současné grafické karty disponují 64-128 MB vlastní paměti s maximální přenosovou rychlostí cca 5-10 GB/s. To ale rozhodně neznamená, že by rozhraní AGP nemělo smysl. Pro ukládání textur do systémové paměti je sice využíváno jen zřídka, jeho možnosti ale přesto nepřijdou vniveč. Moderní 3D aplikace (zejména hry) totiž vyžadují častý přenos velkého množství textur do paměti grafické karty, a zejména generují stále objemnější tok dat o 3D prostoru (geometrie). Obecně lze říci, že v současné době lze prakticky naplno vytížit režim AGP 2x (528 MB/s) a z velké části též AGP 4x (1 GB/s). Jak ale ukazují doposud prováděné testy a benchmarky, současné aplikace dokáží využít vyšší přenosové kapacity AGP 8x buď minimálně, nebo vůbec (reálný nárůst se pohybuje v rozmezí 0-1%).

Přesto se může zdát, že některé revize grafických čipů (např. NV18 coby GeForce4 MX440 8x), jež by se na první pohled měly lišit pouze podporou AGP 8x, vykazují nárůst výkonu přesahující 20 %. Tak tomu ale není tyto čipy se liší jak drobnými změnami v architektuře, tak i vyšší pracovní frekvencí vlastního GPU i RAM na kartě (například inovovaná GeForce4 MX440 pracuje na frekvenci GPU/RAM 275/512, zatímco specifikace původní MX440 udává 270/400). Jediný způsob jak změřit skutečný rozdíl mezi AGP 4x a 8x, je použít přetaktovanou MX440 s původním jádrem NV17, nebo donutit novou kartu pracovat v režimu AGP 4x obojí je pochopitelně možné.

Rozhraní AGP na základních deskách a grafických kartách existuje hned v šesti variantách které mezi sebou nemusí být vzájemně kompatibilní a to do té míry že může dojít i k poškození hardwaru! To se týkalo zejména starších základních desek, které mohly v krajním případě novější AGP kartu doslova usmažit. Odlišení jednotlivých variant (a v případě správného postupu výrobce též nemožnost jejich nevhodné, tedy destruktivní kombinace) probíhá na úrovni elektroniky a tvaru vlastního slotu a konektoru AGP přesněji drážek a do nich zapadajících výstupků. Drážky by měly zabránit nesprávné kombinaci 3,3V a 1,5V/0,8V zařízení existují ale i univerzální či polouniverzální varianty (grafických karet i slotů na základní desce), které by měly pracovat se dvojím (3,3V a 1,5V) či trojím (taktéž 0,8V) napětím detekce se provádí na úrovni elektroniky a kontaktů AGP slotu. Je v tom opravdu trochu zmatek v lepší orientaci vám jistě pomůže naše tabulka. Důležité ovšem je, že všechna zařízení odpovídající standardu AGP 3.0 mohou pracovat v režimu 4x a 8x "zpomalení" lze provést například přelepením příslušného kontaktu pro detekci karty na AGP konektoru.

Na našem trhu jsou momentálně k dostání jak nové revize karet (GeForce 4MX NV18 a Ti NV28), tak i grafické karty, jež podporovaly AGP 8x již při svém uvedení (ATI Radeon 9700/Pro, 9500, či vůbec první karty které novou specifikaci podporovaly SIS Xabre 200/400). Stejně tak podporují AGP 8X některé nedávno uvedené čipsety (nForce 2, VIA KT400, VIA P4X400, SIS 648 či SIS 655). Pokud si tedy chcete pořídit nové PC a vaše základní deska AGP 8x podporuje, je rozumnější volit grafickou kartu se stejným potenciálem (cenový rozdíl je obvykle minimální), a naopak. V případě základních desek, které AGP 3.0 nepodporují (ať už se jedná o starší či nové PC), je to jedno a můžete se rozhodovat například podle ceny či chuti ověřte si ale, zda grafická karta může pracovat i podle specifikace AGP 2.0 (ve většině případů tomu tak je), či dokonce AGP 1.0 (to už běžné nebývá). Upgrade stávající grafické karty za obdobný typ s podporou AGP 8x pak nemá smysl. AGP 3.0 je zkrátka investicí do budoucna je tedy aktuální pouze v případě nového PC, a i tam má smysl především u nejvýkonnějších grafických karet.


Použité zdroje: http://www.anandtech.com, http://www.xbitlabs.com, http://www.digit-life.com



AGP Pro

Kromě klasického AGP slotu existuje ještě rozšířená varianta AGP Pro (byla doplňkem specifikace AGP 2.0). Delší slot AGP Pro nabízí lepší možnosti napájení grafické karty (nabízí odběr 110 W, oproti 25 W klasického AGP) v závislosti na konfiguraci a potřebách karty, ovšem na úkor jednoho či dvou slotů PCI. Slot AGP Pro sice naleznete na některých značkových základních deskách, karty s tímto konektorem se ale běžně nevyskytují výrobci grafických karet řeší vysokou spotřebu grafického procesoru (jako například v případě Radeon 9700 Pro) napájením z konektoru pro pevný disk.


http://www.pcworld.cz/pcw.nsf/84f13a340 ... enDocument
RTFM!!! UBCD - Ultimate Boot CD Zkusili jste to vypnout a zapnout? Aneb z PIO do DMA a zpět... :) * Jak provést Clear CMOS
Kdo se moc ptá, málo googlí. Doporučený freeware

i5 3570K, ASRock Z77 Extreme, 16GB Corsair, 120GB SSD Kingston +2TB Samsung, Gigabyte Radeon HD7870, Sharkoon ReX8VE, XL-747H


  • Mohlo by vás zajímat
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek
  • GPU rx 580 Sapphire pulse 8GB - nefunguje
    od mateoprixx » 16 lis 2023 14:04 » v Problémy s hardwarem
    3
    733
    od petr22 Zobrazit poslední příspěvek
    16 lis 2023 14:39
  • Ideální sestava pro grafiku Radeon RX 550 4GB
    od lukynn_cze » 20 črc 2023 12:10 » v Rady s výběrem hw a sestavením PC
    3
    631
    od Alferi Zobrazit poslední příspěvek
    20 črc 2023 19:46
  • Recenze ASUS ROG STRIX Radeon RX 6650 XT V2 OC Edition
    od winycz » 27 čer 2023 22:57 » v Rady s výběrem hw a sestavením PC
    1
    13839
    od Ltb Zobrazit poslední příspěvek
    27 čer 2023 23:00

Zpět na “Problémy s hardwarem”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 8 hostů