Stránka 1 z 1

Microsoft může za problémy CPU Ryzen ve hrách  Vyřešeno

Napsal: 08 bře 2017 23:51
od DesperadoKHY
Za problémy procesorů Ryzen v řadě her tak může Microsoft, jenž vytvořil nesprávně pracující plánovač ve všech verzích Windows 10 a zajímavé je, že Windows 7 takto postiženy být nemají, jak se ukázalo na provedených testech zveřejněných na fórech Anandtechu. Zatím také není jasné, jak se tato věc týká systému Windows 8.1, ale ten je stejně oproti sedmičkám a desítkám už daleko méně zastoupen, takže o něj tak moc nejde.

Dodatečně přidáno po 3 minutách 45 vteřinách:
SMT na procesorech AMD umožňuje, aby jedno jádro zpracovávalo najednou dvě vlákna, přičemž to by měl plánovač rozhodně brát v úvahu, aby mohl naplno využít výkon procesoru. To znamená, že pokud hra dokáže využívat vícejádrový procesor, plánovač by měl zajistit, aby jedno jádro bylo zaměstnáno pokud možno jedním vláknem. A teprve až dojdou fyzická jádra může dojít na využití SMT. Je totiž jasné, že pokud se pro zpracování dvou procesových vláken využijí dvě procesorová jádra, získáme daleko vyšší výkon, než když jsou obě vlákna zpracovávána jedním jádrem.

Plánovač ve Windows 10 tak v případě Hyperthreadingu identifikuje správě fyzická a logická jádra, ale to zatím nedokáže v případě osmijádrových procesorů Ryzen, jež má vidět prostě jako modely se 16 fyzickými rovnocennými jádry. Z toho je zřejmé proč se tento problém objevuje především ve hrách. Ostatní benchmarky jsou spíše jednovláknové, nebo využívající všechna jádra procesoru a v takovém případě je jedno, zda plánovač rozlišuje fyzická od logických. Hry ale zdaleka nedokáží využít 16 jader, takže zde už to pochopitelně vadí a nastává degradace výkonu. To samé se bude projevovat i v softwaru, který umí využít třeba jen 4 jádra.

Vedle toho se ve zprávě uvádí, že Windows 10 také nesprávně detekují kapacitu paměti cache, kterou má každé vlákno k dispozici, jak vyplývá z následujícího výpisu týkajícího se jednoho jádra s SMT. Dle něj má plánovač myslet, že Ryzen má v sobě 264 megabajtů paměti cache, přičemž ten má celkově "jen" 20 MB L2 a L3 cache.