Stránka 1 z 2

Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 05 úno 2015 14:45
od behavioralista
Zajímavé je,že jako první s tím přišel Wolfenstein: The New Order se svými 43 GB. A od té doby se to vývojářům asi zalíbilo a je pro běh potřeba neustále víc a víc místa na disku přestože většina her vypadá jak z roku 2005 a je to projeté za půl dne.To nemyslím ve zlém třeba COD ve své době vypadal dobře ale myslím,že hra,která zabírá např. 50 GB a vůbec tomu neodpovídá jak rozlehlost oblastí (např.GTA) tak třeba grafika je jenom lenost a odfláknutí těch programátorů jakkoliv soubory zkomprimovat.Vezměme si třeba Far Cry 3 a 4.Zatímco trojce stačí necelých 8 GB čtverka si už ukousne přes 30 GB a stejně mapa čtverky není o nic větší než trojka.Grafika je naprosto stejná a přesto je zde rozdíl 12 GB. Ptám se tedy proč je tomu tak?Pamatuju si jak jsem prvně instaloval GTA 4 a to si sebralo 15 GB a já čuměl jak puk jaktože tak moc,ale u gétéáčka se to dá pochopit rozlehlost města apod.Nebo Payne 3 a jeho 22,5 GB anebo Hitman 5 se svými snad 28 GB.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 05 úno 2015 14:54
od Speed_dead
A to jsi ještě nenarazil na "Take On helicopters", jenž požadují z HDD něco kolem 115GB. Nutno dodat, že obsahuje obrovská území pokrytá ortomapou.

P.S. Doufám, že jsem se v té velikosti nesek.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 05 úno 2015 15:08
od domitea
Můj X-Plane zabírá přibližně 240 GB. Což je třikrát tolik, než v základu (Za předpokladu, že si nainstalujete celou mapu světa). Mám tam celosvětovou Orthomapu z Google maps na největší zoom a trošku vyšperkovaná letadla velice detailními texturami.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 08:43
od faraon
behavioralista píše:Zajímavé je,že jako první s tím přišel Wolfenstein

HA HA HA HA HA!
Neblbni, teď jsi mě po ránu málem zabil! :lol:

Takže se podíváme do historie, a to jenom na PC, jiných platforem bylo moc a bylo by to příliš na dlouho. V osmdesátých letech spousta lidí ještě neměla harddisk, a diskety měly malou kapacitu, začínaly na 160 KB, takže i tehdejší hry tomu musely odpovídat:

Kód: Vybrat vše

BRICKS.EXE (bourání zdi)                      18560 B
FROG.COM (žába skákající přes silnici a řeku) 36864 B

Na začátku devadesátých let už se rozšířily harddisky s velikostí desítek megabajtů, a diskety přerostly jeden MB, takže i hry začaly bobtnat:

Kód: Vybrat vše

TOWER.EXE (myš se vyhýbá potvorám při lezení na věž, verze CGA)  123052 B
NEBEGA.EXE (totéž pro grafiku EGA)                               222475 B
YOLK.EXE (Dizzy, grafika VGA, 256 barev a podpora zvukové karty) 143329 B
YOLKFOLK.COM (totéž v jiném formátu)                              62066 B

Ten Dizzy obsahuje desítky lokací, každá je úplně jiná, přesto se celá hra vejde do pár desítek kilobajtů, navíc v jediném souboru! To bylo v té době běžné, stejně jako to že se jich na jednu disketu vešlo několik. A na rozdíl od dnešních megaher na jedno použití se daly hrát znovu a znovu, nikdy neomrzely, takového Maria jsem sem ani nepsal.

Ale hráči chtěli víc, takže přišly hry se stovkami lokací a animovanými videosekvencemi:

Kód: Vybrat vše

Prince of Persia (realistický pohyb postav)  514921 B ve 29 souborech
Another World (vektorová grafika)           1246326 B ve 27 souborech

Rozšířily se i další kategorie her:

Kód: Vybrat vše

Lotus III (závody aut pro dva hráče)                      1345959 B ve 4 souborech
Stunts (závody s editorem tratí)                          1164219 B ve 122 souborech (minimum s jednou základní tratí)
Nascar Racing (závody na okruzích, multiplayer po kabelu)    12.7 MB ve 200 souborech
Wolfenstein 3D (netřeba komentovat)                       2417552 B v 10 souborech
Quake (to snad také zná každý)                            2832762 B ve 26 souborech
F15 Strike Eagle II (současné stíhačky)                    721627 B v 77 souborech (mám tam navíc dvě území k původním čtyřem)
Red Baron (stíhačky z 1. světové)                             3.5 MB v asi 100 souborech

Pokrok šel dál, přišel Windows a s ním zase náročnější hry:

Kód: Vybrat vše

Skynet (postapokalyptická střílečka)                             60 MB ve skoro 500 souborech
Red Baron II (opět první světová)                               200 MB ve víc než 224 souborech
European Air War (stíhačky ze 2. světové)                  přes 500 MB v necelých 70 souborech (padající nábojnice při střelbě!)
Spirit of Speed (závody Grand Prix roku 1937, tehdejší F1)      250 MB ve skoro 250 souborech
Nascar Racing 4 (opět okruhy)                                   285 MB ve skoro 600 souborech

No, někde tady pro tebe asi začíná historie her, takže dál už pokračovat nebudu ;-)

Ještě ohledně toho počtu lokací, existuje hra pro ZX Spectrum, kde se do zhruba 40 KB paměti vešlo přes 1000 místností, takže s odečtením programu zabrala data každé z nich necelých šest bajtů. Přitom pro každou z nich byl potřeba až několikařádkový text a seznam toho co se v ní dá udělat. Dokázali by tohle dnešní programátoři vymyslet?
Nebo jiný příklad, mlátička s obrovským množstvím různých postav, každá vypadala jinak. Jak je všechny dostat do minimální paměti? Jednoduše, všechny mají stejné nohy, liší se pouze od pasu nahoru...

P.S. A protože včera začala interaktivní výstava Retrogaming v Ústí nad Orlicí, tak si všichni z Východních Čech koukejte naplánovat výlet, ať si nějaké historické hry můžete vyzkoušet na vlastní kůži:

Kdo to má daleko, nemusí fňukat, protože výstava je putovní a letos bude k vidění ještě v Žatci, Prachaticích a Znojmě, zamluvená je až do roku 2017 a tím to určitě neskončí. Víc informací zde: http://www.rml.cz/cs/informace/pro-muze ... aming.html

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 08:52
od petr22
On ten pomer je mnohem lepsi dneska, nez driv.

Hra ma 43 GB, harddisk ma kolik - 2 TB? 3 TB?

Co takhle velikost disku 105 MB? Hra ktera zabira 11 MB (Indiana Jones 4) prekvapi, hra ktera zabira 23 MB (Syndicate) nastve a hra ktera ma 36 MB (Strike Commander) vylozene nas. :-)

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 09:06
od faraon
On ten poměr sice vypadá lépe, ale zase ti tenkrát operační systém zabral megabajt, a dneska čtyřicet giga :lol:

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 09:32
od X
Hra na počítač ZX Spectrum 48K (z roku 1982, paměť 64 KB, z toho nepřepisovatelná 16 KB ROM a přepisovatelná 48 KB RAM): Sentinel - obsahuje 10 000 levelů v zjednodušené 3D grafice, každý level měl 8 znakový numerický kód, jedna obrazovka na ZX Spectru zabírala zhruba 7 KB ... hra se z kazety nepřihrávala, takže měla maximálně 48 KB (z toho 7 KB tedy brala obrazovka).


Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 09:49
od behavioralista
faraon,než někoho začneš urážet,přečetl jsi si vůbec to co jsem napsal?Ona snad nějaká hra v osmdesátých letech měla 40GB?A co to sem vůbec pleteš?Reagoval jsem na to,že jako první měl přes 40GB Wolfenstein a poté už všechny vydané hry nemají méně.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 10:19
od Babis
Ty se uklidni, nikdo tě tady neuráží. Faraon jenom upozornil, že Wolfenstein (New Order) nebyla první hra, která si dovolila zabírat víc místa na disku, než je průměr a že se velikost her zvyšuje a zvyšuje už 30 let. Je pravda, že velikost New Order mě taky tehdy zarazila. Ale když se podíváš zpátky do historie, tak to prostě není žádná výjimka.
Pamatuju se jak kamarád nadával, že se mu HoMaM 2 nevejde na disk, ani když smaže všechno, co tam má. A to už je taky tak 14-15 let, co jsme to hráli. Technologie jdou prostě dopředu. Nemusí jít o to, že je nějak znatelně lepší grafika, ale plácnu - změní třeba technologii vyhlazování a hra si najednou ukousne mnohem víc.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 10:25
od Speed_dead
Stahnul jsem si balíček 5000 (pěti tisíc) her pro 8bit Amstrada, jenž mám ještě na chalupě. Měl 200 Mb.

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 10:26
od faraon
behavioralista: Ano, přečetl jsem si co jsi napsal, a neurážím tě. Přímo v citaci, kterou jsem začal odpověď, je tvůj výrok "jako první", nikoliv "jako první přes 40 GB". Ale to je slovíčkaření, radši si přečti ten zbytek a naplánuj výlet, třeba se tam potkáme. Já jsem na té výstavě byl už loni v Litomyšli, stojí za to.
Navíc tam nechodily zdaleka jen školní výpravy, děckama tam bylo narváno i o víkendu, prostě si přišly zahrát ;-)

X: Tak Sentinel jsem nehrál, znám ho jenom z doslechu, a vypadá to že nedostatečně. Plynulé 3D zobrazení na osmibitu s frekvencí 3.5MHz je něco fantastického!!!

Re: Neustálé zvětšování velikosti her

Napsal: 07 úno 2015 10:38
od Marfy
Ono kolikrát nejde jen o velikost hratelné části hry,ale i o videa ve hře.Ty jsou už ve velkém rozlišení a vysoké kvalitě a to znamená velký objem dat.Stačí se podívat na kvalitu videa třeba v Return to castle Wolfenstein a pak porovnat třeba s novým Tomb Raider.