Jednim dotazem to nezjistis. I kdyz ano, kdyz o tom nevis prakticky nic, muzes to na Google po par desitkach minut hledani a overovani zjistit, zvlast kdyz najdes ta spravna diskusni fora (kde se resi i to co kontroluje Policie a kde se smi a nesmi letat, ze komunikace se strojem probiha pro video na 5,6 GHz a rizeni na 2,4 GHz atd.). Zkusenosti ale lze ziskat pouze praxi, to na internetu nenajdes. Kdyz se zabyvas focenim z letadla a z modelu, tak o tom vis vic nez najdes za par minut na netu.
Spoustu lidi co neznaji legislativu treba prekvapi jen to, ze nesmi letat mimo primou viditelnost modelu (takze zadne legalni lety na 30 km jako Trappy a spol, kteri se uz ale taky srazili s lanovkou a pod.).
http://www.youtube.com/watch?v=bq3lmx-vAas Ovladani modelu pilotem navic vyzaduje volny prostor mezi modelem a vysilacem, takze nelze zaletet za prekazku vetsi nez dejme tomu strom.
Ale kdyz do neceho investujes pres sto tisic, tak bys mel vedet co s tim smis a nebo nesmis delat. Zvlast kdyz to chces pouzivat v obydlenych prostorach (mesto). Letat ciste podle GPS lze, ale je to presnost na cca 10m, takze je to pouzitelne maximalne na letani z bodu A do bodu B v bezpecne vysce a volnem prostoru. Navic elektronicky kompas spolehlive funguje pouze za pohybu. Pristat jen podle udaju z GPS u nekoho na balkone je prakticky nemozne.
Dorucovani zasilek modelem vyzaduje technologii, ktera neni komercne dostupna - jedine co je realizovatelne je doletet v bezpecne vysce na konkretni misto a neco tam nechat. Pricemz to konkretni misto by melo mit rozmery aspon 10x10m. K tomu lze pouzit standardni GPS co je vestavena v modelu. Je to ale pouze plneni ukolu jako vystoupej do 30m, ulet 5km, sedni na zem, odhod naklad a let zpatky. Neni to zadna umela inteligence. Kdyz se neco nepovede, model si sam neporadi. Je take rozdil jestli se jedna o parkilovy model nebo nekolikatunovou potvoru, ktera vyzaduje k pristani minimalne helipad. Kdyz jsme fotili Prahu z letadla, tak nas tam nepustili s jednomotorovym letadlem.
Povolene vysilaci frekvence a vykony pro vysilac na ovladani koptery a prenos obrazu bych tak nejak povazoval za zaklad jeste nez si to clovek koupi. I kdyz spousta majitelu pouziva vyssi vykon nez je povoleny, jen aby doletela dal nez 200m od sebe. Cinan posle i nehomologovane vybaveni, s pouzitim u nas uz ale muze byt problem. Oficialne by v cesku nepovolene zarizeni jit koupit nemelo, i kdyz ho koupit lze, prodava se to vetsinou jako vysilac k bezpecnostnim kameram. Z hlediska bezpecnosti provozu - model ma bez pohonu letove vlastnosti cihly - je treba pouzit minimalne 8 motoru, quadrokoptera se pri vypadku jednoho motoru neudrzi ve vzduchu. Neco, co by dokazalo dorucovat nejakym zpusobem zasilky by prislo odhadem na cca 200.000 Kc a vyzadovalo by to rizeni pilotem pri pristani. Ostatne to neni ani mesic, co se jeden takovy nekolikakilovy dron zritil, nikoho nastesti netrefil.
http://www.listyjm.cz/cerna-kronika/na- ... obare.htmlJsem zvedav, kdy nekdo vymysli zakaz, jako u pouziti detektoru kovu na Slovensku (ktery je samozrejmne kontraproduktivni).