Malá hra o velkého Bajta (3) - Hádání kombinace
Napsal: 06 pro 2015 23:58
Všechny bity hry:
00000001 - Jednoduchá kalkulačka
00000010 - Odebírání zápalek
00000100 - Gregoriánský kalendář
00001000 - Hádání kombinace
00010000 - Vigenérova šifra
00100000 - Hledání min
01000000 - Házení kostkou
10000000 - Conway's Game of Life
Přišla první neděle v měsíci, a s ní další kapitola téhle hry. V minulé jsme tvořili kalendář, ze kterého jsme se mohli dozvědět že hraběnka Ada Lovelace, první programátorka na světě, která bude mít 10. prosince 200. narozeniny, se narodila v neděli. A nebo že příští rok bude Štedrý den v sobotu. Jenže ten letošní nastane už přespříští čtvrtek, a tak některé z nás trápí mnohem aktuálnější otázka:
Kam jsem zamkl ty dárky?
A také kde mám zapsaný ten kód od číselného zámku, protože vyzkoušet všech deset tisíc kombinací mi bude trvat minimálně do Velikonoc...
Nebo nebude? Šlo by ten kód uhádnout rychleji podle nějaké nápovědy? Podíváme se zase trochu do historie...
V roce 1970 se objevila hra Mastermind. Je to variace na starší společenskou hru, trochu vylepšená a upravená. První hráč vymyslí náhodnou kombinaci několika barev, tu nastaví do skrytého pole hrací desky, a druhý hráč se pokouší jí uhádnout. Sestaví z barevných hříbků svou kombinaci, a první hráč jí ohodnotí - za každou barvu ve správné pozici černý kolíček, za každou barvu v nesprávné pozici bílý.
V první verzi hry se hádaly čtyři barvy ze šesti, a hádající měl deset pokusů. Existovala i kapesní verze, zmenšená na šest pokusů, což je pro dobrého hráče dostatečné množství. Jakákoliv kombinace se totiž dá zjistit maximálně pěti pokusy, jak dokázal programátorský bůh Don Knuth. V příštích letech vznikla řada verzí, pro nás nejzajímavější je Super Mastermind z roku 1975, rozšířený na hádání pěti barev z osmi, který se od roku 1979 vyráběl i v Československu pod názvem Logik, a vyrábí se dodnes. Třetí nejzajímavější verze je Electronic Mastermind z roku 1977, který vznikl přeprogramováním kapesní kalkulačky, a hádá se v něm číselný kód v různých obtížnostech, může mít tři až pět číslic. Hráčů pokus opět vyhodnotí zobrazením počtu správně a nesprávně umístěných číslic:
https://www.youtube.com/watch?v=WQfMzsxrQWk
Tím se dostáváme k dalšímu bitu, 00001000, a tentokrát je možné vybrat si právě ze tří uvedených her:
1. Hádají se čtyři barvy ze šesti - Mastermind.
2. Hádá se pět barev z osmi - Logic.
3. Hádají se čtyři číslice z deseti - kódový zámek.
Ve všech případech má hráč deset pokusů na to aby uhodl náhodnou kombinaci vygenerovanou počítačem, ten jeho výkony vyhodnotí, a sdělí mu jak dobře si vede.
00000001 - Jednoduchá kalkulačka
00000010 - Odebírání zápalek
00000100 - Gregoriánský kalendář
00001000 - Hádání kombinace
00010000 - Vigenérova šifra
00100000 - Hledání min
01000000 - Házení kostkou
10000000 - Conway's Game of Life
Přišla první neděle v měsíci, a s ní další kapitola téhle hry. V minulé jsme tvořili kalendář, ze kterého jsme se mohli dozvědět že hraběnka Ada Lovelace, první programátorka na světě, která bude mít 10. prosince 200. narozeniny, se narodila v neděli. A nebo že příští rok bude Štedrý den v sobotu. Jenže ten letošní nastane už přespříští čtvrtek, a tak některé z nás trápí mnohem aktuálnější otázka:
Kam jsem zamkl ty dárky?
A také kde mám zapsaný ten kód od číselného zámku, protože vyzkoušet všech deset tisíc kombinací mi bude trvat minimálně do Velikonoc...

Nebo nebude? Šlo by ten kód uhádnout rychleji podle nějaké nápovědy? Podíváme se zase trochu do historie...
V roce 1970 se objevila hra Mastermind. Je to variace na starší společenskou hru, trochu vylepšená a upravená. První hráč vymyslí náhodnou kombinaci několika barev, tu nastaví do skrytého pole hrací desky, a druhý hráč se pokouší jí uhádnout. Sestaví z barevných hříbků svou kombinaci, a první hráč jí ohodnotí - za každou barvu ve správné pozici černý kolíček, za každou barvu v nesprávné pozici bílý.
V první verzi hry se hádaly čtyři barvy ze šesti, a hádající měl deset pokusů. Existovala i kapesní verze, zmenšená na šest pokusů, což je pro dobrého hráče dostatečné množství. Jakákoliv kombinace se totiž dá zjistit maximálně pěti pokusy, jak dokázal programátorský bůh Don Knuth. V příštích letech vznikla řada verzí, pro nás nejzajímavější je Super Mastermind z roku 1975, rozšířený na hádání pěti barev z osmi, který se od roku 1979 vyráběl i v Československu pod názvem Logik, a vyrábí se dodnes. Třetí nejzajímavější verze je Electronic Mastermind z roku 1977, který vznikl přeprogramováním kapesní kalkulačky, a hádá se v něm číselný kód v různých obtížnostech, může mít tři až pět číslic. Hráčů pokus opět vyhodnotí zobrazením počtu správně a nesprávně umístěných číslic:
https://www.youtube.com/watch?v=WQfMzsxrQWk
Tím se dostáváme k dalšímu bitu, 00001000, a tentokrát je možné vybrat si právě ze tří uvedených her:
1. Hádají se čtyři barvy ze šesti - Mastermind.
2. Hádá se pět barev z osmi - Logic.
3. Hádají se čtyři číslice z deseti - kódový zámek.
Ve všech případech má hráč deset pokusů na to aby uhodl náhodnou kombinaci vygenerovanou počítačem, ten jeho výkony vyhodnotí, a sdělí mu jak dobře si vede.