Minirecenze ASUS GTX980Ti Strix

Testy a recenze počítačových periferií a zajímavého PC příslušenství

Moderátor: Mods_senior

winycz
nováček
Příspěvky: 24
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž

Minirecenze ASUS GTX980Ti Strix

Příspěvekod winycz » 15 lis 2015 20:46

Minirecenze ASUS GTX980Ti Strix

GTX 980Ti je aktuálně jedna z nejvýkonnějších jednočipových grafik. Je to víceméně pouze mírně ořezaný TitanX s podstatně nižší cenou.
Jádro GTX980Ti, tedy GM200 má odemčených 2816 CUDA jader, kterým sekunduje 6GB pamětí GDDR5, zatímco plně odemčený TitanX 3072 CUDA jader s 12GB GDDR5 pamětí.
Obrázek

My se budeme zabývat nereferenční verzí a to od výrobce ASUS ze série Strix s nereferenčním chlazením i PCB.
Barevné provedení je velmi obdobné jako u série ROG, ale nyní zde přibývá stříbrná barva a místo log ROG máme na ventilátorech tvary připomínající „soví pohled“. Z vrchní strany grafiky (tu kterou vidíme z bedny) si můžeme všimnout loga strix, které za běhu grafiky pulzuje, což mi přijde takové obyčejné nezajímavé, osobně bych dal přednost pulzující pouze písmena strix. Grafická karta působí velmi mohutně díky rozměrům chladiče, ačkoli výška chladiče je docela malá a tedy zajisté nebude problém osadit dvě takovéto grafiky pod sebe do SLI a stále bude mezi ventilátory první grafky a backplatem druhé grafiky dostatek místa pro proudění vzduchu.
Karta je velmi dlouhá, její délka dosahuje téměř 31cm a chlazení na šířku přesahuje samotné PCB.
ASUS zde nyní použil nové chlazení DirectCU III, které je tvořeno ze dvou 10mm, dvou 8mm a jednou 6mm heatpipes dotýkajících se přímo GPU a dále ochlazovány žebrováním, které je ofukováno třemi 9mm ventilátory s lopatky Wing-blade. Velikou výhodou tohoto chlazení je, že dosedá a tedy i ochlazuje napájecí okruh karty, bohužel paměti ochlazovány nejsou. Karta je vybavena backplatem pro ochranu součástek a výztuží celé karty a se speciálním vyztužením samotného GPU.
Asi nejzajímavější na tomto chlazení je, že pokud má GPU teplotu nižší 65°C, tak se netočí žádný ventilátor a karta je naprosto neslyšitelná. Při prohlížení internetu, sledování filmů videí, hraní nenáročných her a podobných graficky nenáročných činností se grafika neroztočí. Pokud dosáhne hranice 65°C, tak se pouze mírně roztočí ventilátory čehož si nejspíš nikdo ani nevšimne. Toto záleží také na air-flow v použité PC skříni.
Nyní se podíváme na konektivitu karty. Na zadní straně karty jsou 3 DisplayPorty, 1 HDMI 2.0 výstup a jeden DVI-I výstup, který za použití redukce poslouží i jako výstup pro analogové monitory (D-sub)
Kousek od výstupů na vrchní části PCB jsou dva SLI konektory pro připojení až čtyř GTX980Ti karet.
Kartu je třeba napájet dvěma 8-mi pinovými PCI-E konektory, které jsou natočeny zobáčky do PCB. Pod každém ze dvou PCI-E je LED dioda, která indikuje zapojení. Červenou barvou pokud je nějaký problém s kabelem či není připojen vůbec a bíle, pokud je vše v pořádku.
Napájecí kaskáda je zde tvořena 12+2 fázemi ze součástek Super Alloy Power II, které mají maximalizovat účinnost karty a minimalizovat pískot cívek (coil whine) při zatížení a mají mít až o 50% nižší teploty než předchozí generace.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek


No a nyní se vrhneme na benchmarky.
Testovací sestava a benchmarky
Testovací sestavu berte mírně s rezervou, mám dostupné „pouze“ AMD FX8320 běžící na téměř 4,4GHz s více 3000MHz HTLink sběrnicí. Velmi mě zajímalo jestli, a v jakých hrách bude grafika omezena výkonem procesoru. Předpokládám, že na průměrných snímcích to pravděpodobně příliš znatelné nebude, ale spíše v propadech, tedy minimálních FPS, což pro plynulé hraní není zrovna ideální. Grafiku budu benchmarkovat na následující sestavě vše v rozlišení 1920x1080, aneb jiný monitor dostupný nemám a předpokládám, že většina (budoucích) uživatelů této grafiky ji bude provozovat také ve fullHD.
Nastavení detailů her budu využívat výhradně nejvyšší, ačkoli v mých předchozích recenzích jsem se snažil ukazovat optimální rozlišení pro hraní, ale to také bylo pro podstatně slabší grafické karty a s nejvyšším nastavením budete moci sami porovnat s ostatními recenzemi mé naměřené výsledky, které budou doloženy i grafy zaznamenávajícími průběh benchmarkování.
Benchmarkovat budu pomocí aplikace FRAPS.

Obrázek

Před samotným benchmarkováním jsem si udělal pár testů, kdy jsem chtěl zjistit závislost rychlosti sběrnice HT Link na hrách, neboť mi to bylo doporučeno, že rychlost Htlinku může mít vliv u takto výkonných grafik. Přetaktoval jsem tedy procesor pouze pomocí násobiče na 4,3GHz s tím, že jsem zachoval rychlost HT link 2600MHz a CPU/NB 2200MHz. Poté jsem pomocí Bus speedu přetaktoval procesor na 4380MHz, frekvence HT linku vzrostla na 2997MHz a CPU/NB pomocí děliček jsem posunul na 2317MHz.
Zde jsou naměřené výsledky:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Při obou testech (lower a higher) jsem se snažil dělat to stejné na stejném místě, aby ěly co nejvíce poznat rozdíly. Z naměřených hodnot je zřejmé, že toto nastavení nemělo téměř žádný vliv na chování hry, ve dvou případech by nelogicky mělo dokonce negativní dopad na výkon ve hrách, což bude způsobeno nejspíš jinému chování ve hře. Důležité je, že zde nebyly žádné výrazné výkonové skoky.
Pro zbylé testování jsem tyto vyšší takty ponechal.
Osa X znázorňuje čas v sekundách, Osa Y pak snímky za vteřinu (FPS).

Assassins Creed Unity – update 4, 1920*1080, maximální detaily. Zde jsem měřil několik různých míst, několik různých scén a poskládal je do jednoho grafu.

Obrázek

ACU[FPS]: Avg: 70.111 - Min: 51 - Max: 115

Obrázek

Battlefield 4, 1920*1080, maximální detaily. Hra s více hráči.
BF4[FPS]: Avg: 127.739 - Min: 86 - Max: 196

Obrázek

CoD Ghosts, 1920*1080, maximální detaily. Hra s více hráči. U této hry bych chtěl dodat, že je tu zřejmé spíše nějaké omezení enginem nebo možná nějaká chyba, hra běží maximálně na 93FPS, stejné to bylo při mé poslední recenzi na GTX780Ti. Zkoušel jsem i jiné díly Call of Duty a i Modern Warfare 1 a 2 běželi maximálně na 93FPS.
CoD Ghosts[FPS]: Avg: 90.393 - Min: 68 - Max: 93

Obrázek

CoD Advanced Warfare, 1920*1080 maximální nastavení – 0x supersampling

Obrázek

CoD AW[FPS]: Avg: 153.667 - Min: 85 - Max: 269

Obrázek

CoD Advanced Warfare, 1920*1080, maximální nastavení – 16x supersampling
CoD AW[FPS]: Avg: 29.495 - Min: 12 - Max: 42

Obrázek

Crysis 3, 1920*1080, maximální nastavení, hra s více hráči.
Crysis3[FPS]: Avg: 79.911 - Min: 59 - Max: 111

Obrázek

FarCry4, 1920*1080, maximální nastavení (nVidia). Zde jsem opět natáčel více scén a poté je zakomponoval do jednoho grafu.

Obrázek

FarCry4[FPS]: Avg: 81.432 - Min: 49 - Max: 128

Obrázek

GTA V, 1920*1080, maximální nastavení.

Obrázek

GTA V[FPS]: 55.502 - Min: 35 - Max: 100

Obrázek

Project Cars, 1920*1080, maximální nastavení.

Obrázek

ProjectCars[FPS]: Avg: 51.868 - Min: 33 - Max: 73

Obrázek

Sniper Elite 3, 1920*1080, maximální nastavení – 4x supersampling.
SE3[FPS]: Avg: 79.875 - Min: 62 - Max: 117

Obrázek

The Witcher 3, 1920*1080, maximální nastavení. Testovaná verze hry byla 1.06. Jelikož jsem neměl dostupný savegame, tak jsem benchmarkoval opět několik scén: jízdu na koni, běh, plavání pod vodou, boj se zvířaty a ghůly a i boj s bosem (polednicí) a výbuchy zápalných sudů.
Při nějakých větších soubojích s jinou verzí může být framerate ve výsledku jinačí.

Obrázek

Witcher3[FPS]: Avg: 65.536 - Min: 37 - Max: 98

Obrázek

Provozní vlastnosti, overclocking a dodatečné testy.
Při základním nastavení grafika boostuje až na 1418MHz na jádře. Paměti pak běží na 7200MHz
Karta disponuje 0db režimem, který opravdu funguje a to do 65°C se ventilátory neroztočí, přičemž karta se na 65°C nerozehřeje ani při starých a nenáročných hrách. Při dosažení 65°C karta stále není nijak zvláště hlučná, ventilátory se točí pouze mírně a neslyšně. Ovšem při hraní náročných her jako GTA V už grafika dokáže slušně hučet a také se i zahřát, při defaultních taktech byla maximální teplota 75°C. Oproti mé Sapphire R9 290x TriX je při zátěži podstatně hlučnější, ale také je mezi nimi veliký výkonnostní rozdíl.

Obrázek

Obrázek

Karta, kterou jsem měl k dispozici, neměla zrovna kvalitní čip a běžel téměř „nadoraz“. Jedním problémem při taktování byl power limit, který šel nastavit pouze na 110% přičemž ve FurMarku a Unigine Valley na tento limit grafika narážela a při zvýšení boostu o +40MHz nebo klidně i o +70MHz nešel boost přes 1483MHz. V 3D marku karta již na TDP limit tolik nenarážela a měla tendenci jít výše, avšak taktu 1483MHz jsem dostáhl až při zvýšení GPU voltage o 57mV. Když jsem zvolil GPU Boost Clock +50MHz, tak 3D mark nechtěl doběhnout, následovalo několik pádů ovladačů, či kompletní zaseknutí počítače a to ani, když jsem GPU voltage nastavil na maximum +87mV.
Ovšem paměti se mi povedlo přetaktovat o 960MHz, tedy na 8160MHz. Netvrdím, že je to nejvyšší hodnota, které se dalo dosáhnout, avšak to byla nejvyšší hodnota, při které neskákaly artefakty a při které doběhl 3Dmark do konce. Unigine Valley a FurMark běželi i s vyššími takty na pamětech a i přes silné artefakty měli vyšší výsledky, ale 3Dmark hned při prvním artefaktu spadl a vyhodil chybovou hlášku. Při přetaktování grafika již dosahovala 80°C a při této teplotě se již ventilátory roztáčely na velmi vysokou úroveň a byly hodně hlučné.

Zde jsou naměřené výsledky v 3D marku a Unigine Valley benchmark 1 při základních taktech grafiky:

Obrázek

Obrázek

A zde po přetaktování:

Obrázek

Obrázek

Všechny úpravy a monitoring jsem sledoval v programu, který ASUS ke svým kartám přikládá a to k druhé verzi ASUS GPU Tweaku. Tento GPU Tweak je primárně pro grafiky ze série strix, aneb má možnost deaktivace 0db režimu a tedy se ventilátory mírně roztočí podle nějakého předem zvoleného grafu. Po instalaci a spuštění ASUS GPU Tweak II grafika běží v tzv. Gaming režimu, na výběr zde máme předem vytvořená schémata: „OC mode, Gaming mode a silent mode“. Liší se od sebe maximálním boostem grafiky přičemž OC mode odpovídá maximálnímu boostu, kterého grafika dostahuje i bez této aplikace. Tedy dva z těchto režimů pouze podtaktovávají GPU a OC mod představuje jeho defaultní nastavení. Další vychytávkou této aplikačky je herní optimalizace ve třech krocích. A to defragmentace pamětí, zastavení některých systémových procesů a optimální nastavení her. Zisk z těchto optimalizací budou mít spíše podstatně slabší počítačové sestavy, na mé sestavě by se rozdíl dal považovat jako rozdíl několika měření, tedy nijak znatelné.

Připravil jsem si ještě pár srovnávacích testů.
První bude v Zoner Photo Studio 16. Kdy v možnostech nastavení můžeme zvolit jako renderovací zařízení GPU a Zoner přibližně vypočítá, kolikrát budou výpočty skrze GPU rychlejší než procesorem.
(Pro zpřesnění jsem dal 10x změřit výkon a spočítal průměr těchto hodnot)

Obrázek

Obrázek

Další bude KitGuru Benchmark V1(4) ve Photoshop CS6, který je primárně určený pro procesor a propustnost pamětí, ale jelikož jsem v možnostech PS zaškrtl možnost zrychlit výpočty pomocí GPU a systém automaticky zvolil jako GPU GTX980Ti, tak jsem doufal, že to bude pro zrychlení výpočtů využívat i GPU.
Na této URL je popsán daný benchmark http://www.kitguru.net/site-news/zardon ... hmark-v14/
Jsou zde vypsány jednotlivé obrazové operace, které jsou v benchmarku obsaženy.
Pouze v jedné obrazové operaci se lišila doba trvání mezi R9 290X a GTX980Ti a to o 11 vteřin k dobru Radeona. Zde jsem test nechal proběhnout 3x pro každou grafiku a opět vypočetl průměr z těchto operací.

Obrázek

A poslední byl rendering tří minutového videa v Sony Vegas Pro 13.0. Zde to byl tvrdý oříšek, protože kodek Sony AAC/AVC neuměl, nebo spíše nerozpoznal GTX980Ti a vypisoval „no GPU availible“ tedy jsem byl nucen využít MainKoncept AAC/AVC, upřesňující nastavení můžeme najít na obrázku níže.
(Jen taková malá změna, nakonec jsem projekt zkrátil na 3 minutové video)
Render trval opravdu velmi dlouho, protože jsem do videí nasekal spoustu efektů, což ve výsledku trval render jednoho framu i několik sekund.

Obrázek

Obrázek

A na konec sem přihodím ještě jen tak pro zajimavost 2 hry pro porovnání starého high-endu nVidie 8800GTX v legendární AquaTank verzi od ASUSu s dnešním high-endem GTX980Ti.
Sniper Elite Nazi Zombie Army 2 – 1920*1080 s maximálním nastavením včetně 4xsupersamplingu

Obrázek

A Call of Duty Modern Warfare 3 1920*1080 s maximálním nastavením, zde ale byla GTX980Ti a nejspíše i R9 290x omezená enginem nebo procesorem, neboť podali stejné výsledky a ještě ani ne o moc větší jak 8800GTX.

Obrázek

A na závěr srovnání v Unigine Valley Benchmark 1.0

Obrázek

Shrnutí a hodnocení

ASUS GTX980Ti Strix je opravdu perfektní grafická karta s neuvěřitelným výkonem, ovšem za svůj výkon si nechá řádně zaplatit, v provedení Strix stojí dle mého šílených 21 000kč, přičemž nejlevněji s nereferenčním chladičem se dá GTX980Ti sehnat od EVGA za 18 600kč, což je docela podstatný rozdíl, avšak DCIII chlazení se zdá být kvalitnější navíc disponuje 0db režimem.
Přikládám video, kde je možné vidět a také „slyšet“ 0db režim a zároveň je ve videu zahrnuta hlučnost při Ice Storm a Cloud Gate benchmarcích z 3Dmarku šílený pískot a bzučení cívek. Po zbytek 3D marku a při hraní náročných her pískot cívek jsem pískot cívek již nepostřehl.
https://www.youtube.com/watch?v=7cZ2UipTxro
Jako herní karta je opravdu výborná momentálně nejlepší jedno-čipovka (lepší už může být pouze přetaktovaný TitanX), se skvělými provozními vlastnostmi, ale pro výpočty či na rendering se příliš nehodí. Člověk je nucen shánět konkurenční programy podporující nVidia CUDA a to není zrovna nejlepší už kvůli existenci tutoriálů.

Na závěr bych chtěl poděkovat českému zastoupení ASUS za zapůjčení této grafické karty na recenzi!



Reklama
Uživatelský avatar
PC-HELP_robot
Level 2.5
Level 2.5
Příspěvky: 287
Registrován: duben 11
Pohlaví: Nespecifikováno

Re: Minirecenze ASUS GTX980Ti Strix

Příspěvekod PC-HELP_robot » 15 lis 2015 20:52

Publikováno - děkujeme za hezký článek :-)


  • Mohlo by vás zajímat
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek
  • Asus 1070 strix
    od Duso11x » 26 dub 2019 22:21 » v Problémy s hardwarem
    5
    556
    od Duso11x
    27 dub 2019 13:48
  • ASUS ROG STRIX B450-E GAMING
    od BigSandy » 23 říj 2019 16:24 » v Problémy s hardwarem
    12
    806
    od BigSandy
    23 říj 2019 19:34
  • P: GTX 1060 Asus ROG Strix
    od zeroozero » 04 led 2019 13:22 » v P: Hardware
    1
    713
    od zeroozero
    10 led 2019 07:23
  • Asus ROG STRIX 1070 8GB
    od casperdeluxe » 26 úno 2019 14:38 » v P: Hardware
    11
    1243
    od casperdeluxe
    01 bře 2019 14:54
  • ASUS STRIX GTX 960 2GB
    od Nitram1980CZ » 02 bře 2019 15:04 » v P: Hardware
    3
    631
    od Nitram1980CZ
    04 bře 2019 14:43

Zpět na “Recenze a testy (čl.)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: CommonCrawl [Bot] a 0 hostů