Záčátky tvorby Vyřešeno

...

Moderátor: Mods_senior

gorilass
nováček
Příspěvky: 47
Registrován: červen 12
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod gorilass » 25 čer 2012 19:51

čau .. nějaké programy jde psát i v programu Baronpascal ;) najdeš odkaz na google ;) ale tam je to už složitější ;) (bereme ve škole :D )

Reklama
Uživatelský avatar
TheSkeleton
Level 3
Level 3
Příspěvky: 493
Registrován: prosinec 08
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod TheSkeleton » 25 čer 2012 20:00

kokossak: Karel je hlavně na to, aby ses naučil myslet jako programátor. Po Kájovi bych doporučil zkusit Pascal (který je taky původně určen k výuce programování) - u něho je fajn, že ti dá facku pokaždé, když uděláš nějakou chybu, pak možná Delphi (vychází z pascalu) no a pak uvidíš (třeba C/C++). :-)

C++, Java atd. jsou pro začátečníka sebevražda.
Life's too short to remove USB safely.

Uživatelský avatar
kokossak
Level 3.5
Level 3.5
Příspěvky: 992
Registrován: únor 12
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod kokossak » 25 čer 2012 21:17

Tak všem moc děkuj za rady.

TheSkeleton : to je asi přesně to, co jsem potřeboval slyšet, od čeho, přes co, po co .. Díky
CPU: Intel Core i7 3.9 Ghz v Turbo
GPU: NVIDIA GEFORCE GTX 760 4GB
RAM: Kingston HyperX 16 GB
SSD: KingSton 60GB pro systém, 540 Mb / s R, 520 Mb / s W
HDD: WD 1 TB 7200 ot / min
ZD: GIGABYTE GA-H87-HD3 - Intel H87
OS: Windows 7 Home Premium 64bit

Uživatelský avatar
faraon
Master Level 8.5
Master Level 8.5
Příspěvky: 7397
Registrován: prosinec 10
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod faraon » 26 čer 2012 00:26

Karel tě naučí úplné zaklady programátorského myšlení, čili: algoritmizace, dekompozice, strukturování, a pár dalších chuťovek, jako je třeba rekurze. S tímhle základem se pak můžeš pustit do skutečného programování ve skutečném programovacím jazyce, jako je Pascal.
Ten vznikl speciálně pro tenhle účel - výuku programování, takže hlídá kdejakou drobnost, a jak píše TheSkeleton, hned ti za každou chybu nafackuje, čímž ti ušetří hodiny a hodiny hledání začátečnických chyb. A spolehni se že jich bude hodně :lol:
Naproti tomu C/C++ nehlídají vůbec nic, sice v nich máš ve svém programu absolutní moc, ale také absolutní odpovědnost, udělají jen to, co si v nich sám napíšeš, nic navíc. To je také příčina většiny bezpečnostních děr, o kterých je slyšet každodenně.

Další stupeň může být Delphi, to je vlastně nadstavba pro vytváření okýnkových programů pro Windows, jazyk v něm používaný je Object Pascal. Čili OOP - objektově orientované programování, se kterým se pak můžeš pustit do toho C++.
Dnes je také v módě Python, je to velmi moderní jazyk, ale stále se vyvíjí, takže není zaručená kompatibilita mezi různými verzemi. A protože je to interpretovaný jazyk, tvůj program ti poběží na čemkoliv, včetně lepšího mobilu. Také se v něm programuje trochu jinak, blíží se spíš funkcionálnímu Lispu, nerdovské legendě z konce padesátých let.

Jen pro srovnání, pár jazyků, jak jsem si je vyzkoušel já:

Sinclair BASIC: Stará škodovka, dalo se v tom jezdit, případně odvézt malý náklad, ale nebylo to nic moc. Co by také člověk mohl čekat od osmibitového počítače s pár desítkami kilobajtů paměti. Mám na tu dobu spoustu krásných nostalgických vzpomínek.

QBasic: Škoda Favorit, trochu větší a rychlejší auto, uvezlo to víc, jezdilo rychleji, dal se za to pověsit přívěs. Ale jinak strašný krumpl s mizernou aerodynamikou, a pořád jenom škodovka. Měl jsem 486ku s MS-DOSem a 8 MB RAM, byla to součást základní výbavy.

Karel: Plyšový medvídek. Úžasná hračka, sice se s ním nedá vůbec nic udělat, ale s trochu fantazie může být čímkoliv, jako výuková pomůcka ideální. A nejde si tím ublížit! Pro mě je to dost návyková hračka, dokonce má i schopnosti akrobatického letadla, pokud si vystačíš s prostorem velikosti akvária.

Pascal: Luxusní mercedes s plnou výbavou, kompletně v elektrice a s koženými sedačkami. Stroj se kterým se dá uhánět po dálnici dvoustovkou, o všechno se stará automatika, na všem je nějaké čidlo a při sebemenší závadě se rozsvítí kontrolka. Uvezeš v tom celou rodinu s hromadou kufrů, a na vleku můžeš táhnout třeba ten Favorit, nebo dva koně.

C: Parní lokomotiva. Sice rychlíková, s obrovským výkonem, ale to strašné ovládání! Pár kohoutů, nějaká páka, tlakoměr, nic víc. Když si nedáš pozor, spálíš si nohu o kotel nebo rozbiješ hlavu o nějaké vyčnívající železo. Když najedeš do zatáčky příliš rychle, vykolejíš, a pokud stále nehlídáš tlakoměr, hrozí dokonce výbuch kotle! Ale dá se použít úplně na cokoliv, pokud ti nevadí že se u toho dost zapotíš, a utáhne celý vlak plně naložených vagonů. Mnohem delší vlak než si dokážeš představit, jen si každý vagon musíš sám ručně připojit.
"Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!

(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)

Uziv00
Pohlaví: Nespecifikováno

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod Uziv00 » 26 čer 2012 08:26

No zřejmě k tomu, abys pochopil, že program je sled nějakých instrukcí, že instrukce mají danou sysntaxi, že tok programu lze řídit smyčkami a podmínkami, že existují cykly a funkce a subrutiny. Když přesedláš na vyšší programovací jatyk, tak už budeš vědět, jak napsat kód aby to nebylo jako od prasete. Nejde ani tak o to, že by to po tobě někdo luštil, ale spíš o to, že za nějakou dobu může nastat potřeba kód upravit a budeš se v tom muset vyznat.

Uživatelský avatar
kokossak
Level 3.5
Level 3.5
Příspěvky: 992
Registrován: únor 12
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod kokossak » 26 čer 2012 14:46

Děkuju strašně moc. Ještě bych poprosil o nějáký odkaz, kde je prostě popsané co v Karlovi dělat, co zkoušet, o co jde a podobně.. Děkuji MOC
CPU: Intel Core i7 3.9 Ghz v Turbo
GPU: NVIDIA GEFORCE GTX 760 4GB
RAM: Kingston HyperX 16 GB
SSD: KingSton 60GB pro systém, 540 Mb / s R, 520 Mb / s W
HDD: WD 1 TB 7200 ot / min
ZD: GIGABYTE GA-H87-HD3 - Intel H87
OS: Windows 7 Home Premium 64bit

Uživatelský avatar
faraon
Master Level 8.5
Master Level 8.5
Příspěvky: 7397
Registrován: prosinec 10
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod faraon » 26 čer 2012 18:16

ITCrowd zmínil ještě jednu důležitou věc, že je programy potřeba psát přehledně a čitelně, hlavně kvůli tomu, že nejpozději za půl roku zapomeneš jak jsi tam co řešil, a obvykle je dost těžké přijít na to jak to vlastně funguje, když chceš něco upravit nebo opravit. Někdy je jednodušší a rychlejší to napsat rovnou celé znovu :lol:
Tenhle Karel má automatické odsazování, tak se dobře podívej jak se to dělá a začni to používat. V Pascalu si to už budeš dělat po svém.

Tak přímo z té stránky máš odkazy na nápovědu a příklady, můžeš si tam také kompletního Karla stáhnout do počítače, rozbalit do nějakého adresáře a spouštět ho z disku bez tahání z netu.
Nějaké úlohy k řešení najdeš tady, pro začátek to bude stačit, časem poznáš sám, co se s tím dá provádět, třeba nasimulovat hru Life nebo Langtonova mravence, provádět sčítání dvojkových čísel, zkoušet skákání koně po šachovnici, nebo procházet bludiště, malovat různé obrazce...

Obtížnější úlohy z příslušenství jednoho programu
► Zobrazit spoiler


Přečti si také něco o historii Karla, protože je řada dialektů, které se velmi podstatně liší. Český Karel se tomu původnímu americkému hodně vzdálil, také je na rozdíl od něj vhodný pro děti od sedmi let, namísto vysokoškoláků ;-)

Občas se dá v antikvariátu narazit na knihu Martina si hraje s počítačem - 107 programů pro robota Karla, která formou dialogu podrobně vysvětluje všechny činnosti, jestli jí uvidíš tak po ní skoč, zvlášť pokud v ní bude nerozstříhaný hrací plán.

A přidám ti mojí oblíbenou úlohu, vymysli program, ve kterém bude Karel malovat tři různé domy:

Karel-domy.png


Zadání má několik částí:

1. Základní příkazy DOMEK, VILA a PANELÁK vytvoří každý svůj typ domu, přitom používají pomocné příkazy, které jsou společné. Takže nejdřív najdi společné prvky domů - proveď analýzu úlohy.

2. Karel se může na začátku nacházet v libovolném místě města otočený do libovolného směru, takže ho musíš dostat do nějaké výchozí pozice, třeba levého dolního rohu (kde má svůj domov), ze které začne svojí práci. Tak jako první vytvoř příkaz DOMŮ.

3. Po skončení práce se Karel přesune do dveří domu a otočí směrem k uživateli, ale aby dveře mohly být v libovolném místě domu (pro použití v jiné verzi programu, která bude umět navíc i jiné typy domů, třeba SKLADIŠTĚ), musí být Karel schopný dveře detekovat. Proto je v nich jen jedna značka - práh.

4. A jedna podmínka na závěr - žádný z příkazů nesmí mít víc než 12 řádků! Čím méně jich bude mít, tím lépe.


Zatímco budeš učit Karla doběhnout do kouta, přemýšlej jak by úloha šla nejlépe rozdělit, tak aby se v ní používaly stále stejné části. Napiš co jsi vymyslel, já ti řeknu jak jsem na to šel já.
"Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!

(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)

Alb43s
nováček
Příspěvky: 3
Registrován: červen 12
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby

Příspěvekod Alb43s » 05 črc 2012 21:48

Ahoj prosím taky o vysvětlení toho Karla a jestli byste mi prosím nemohli poradit nějakou dobrou stránku, video, program jak se naučit programovat. díky

Uživatelský avatar
mmmartin
Moderátor
Elite Level 10
Elite Level 10
Příspěvky: 9639
Registrován: srpen 04
Bydliště: Praha
Pohlaví: Muž
Stav:
Offline

Re: Záčátky tvorby  Vyřešeno

Příspěvekod mmmartin » 05 črc 2012 21:54

Pro svůj dotaz si prosím založ vlastní téma. Pokud bys nevěděl proč, podívej se do Pravidel.
ASUS Prime Z390-P / Hexa Core Intel core i5 Coffee Lake-S / Gigabyte GeForce GTX 650 Ti / FORTRON BlueStorm Bronze 80PLUS / W 11


Zpět na “Vše ostatní (sw)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů