Zdravím.
K čemu se používají a k čemu slouží soubory s příponou DLL? Díky, Petr
Dotaz na soubory typu DLL
-
- Level 2.5
- Příspěvky: 337
- Registrován: červen 15
- Pohlaví:
- Stav:
Offline
- mmmartin
- Moderátor
-
Elite Level 10
- Příspěvky: 9504
- Registrován: srpen 04
- Bydliště: Praha
- Pohlaví:
- Stav:
Offline
Re: Dotaz na soubory typu DLL
ASUS Prime Z390-P / Hexa Core Intel core i5 Coffee Lake-S / Gigabyte GeForce GTX 650 Ti / FORTRON BlueStorm Bronze 80PLUS / W 11
-
- Level 2.5
- Příspěvky: 337
- Registrován: červen 15
- Pohlaví:
- Stav:
Offline
Re: Dotaz na soubory typu DLL
Děkuji za link. Bohužel je to na mne moc rozsáhlé téma, kterému jako laik vůbec nerozumím. Můžeš mi dát alespoň jeden příklad z praxe o použití DLL? Dík za pochopení.
Re: Dotaz na soubory typu DLL
Programy vykonávají mnoho stále stejných opakujících se činností - například nakreslení okna, psaní textu do něj, přehrání zvuku, čtení klávesnice, čtení myši, pořád dokola, dokola, do blba (a protože počítač blb je, víc už nezblbne a nevadí mu to). A aby všechno tohle nemusel mít každý program obsažené v sobě, existují už od padesátých let knihovny (library) těchhle služeb - často jako součást operačního systému, ze kterých si je program může zavolat pokaždé, když je zrovna potřebuje použít.
Při překladu programu se kód napsaný programátorem propojuje (linkuje - pomocí nástroje zvaného linker) s funkcemi různých knihoven. To se může udělat buď staticky - pak je kód z knihoven přímo součástí výsledného programu, nebo dynamicky - program si potřebné knihovny připojí až po spuštění. A odtud pochází název Dynamic-Link Library a zkratka/přípona DLL.
Můžeš to v akci vidět na tomhle videu:
https://www.youtube.com/watch?v=kVQquhmJ7K0
Překladač PROFORT nejdřív ze zdrojového textu programu vytvoří objektový kód, což je vlastně katalog všech částí programu, jak jsou velké, kde se nacházejí, co potřebují - je zapnutý výpis, takže je to docela dlouhé čtení i u tak malého programu jako tahle jednoduchá hra. A teprve potom se dalším programem LINK jednotlivé "objekty" poskládají s potřebnými kousky kódu z knihoven - tady s příponou LIB (ve výpisu na počátku jsou vidět) , a ze všeho dohromady vytvoří výsledný program ve formátu EXE, který jde spustit. Tohle je ukázka statického linkování, protože MS-DOS, nejen co se týče knihoven, uměl úplné hovno. A to i mnohem později než v roce 1984, ze kterého tenhle program pochází.
Dnešní vývojová prostředí už tohle všechno - a ještě mnohem víc - dělají automaticky, dřív si to člověk musel naťukat ručně, a v každé fázi se přesně dozvěděl co se děje a kde se případně stala chyba. Víc práce, ale i víc dostupných informací.
Při překladu programu se kód napsaný programátorem propojuje (linkuje - pomocí nástroje zvaného linker) s funkcemi různých knihoven. To se může udělat buď staticky - pak je kód z knihoven přímo součástí výsledného programu, nebo dynamicky - program si potřebné knihovny připojí až po spuštění. A odtud pochází název Dynamic-Link Library a zkratka/přípona DLL.
Můžeš to v akci vidět na tomhle videu:
https://www.youtube.com/watch?v=kVQquhmJ7K0
Překladač PROFORT nejdřív ze zdrojového textu programu vytvoří objektový kód, což je vlastně katalog všech částí programu, jak jsou velké, kde se nacházejí, co potřebují - je zapnutý výpis, takže je to docela dlouhé čtení i u tak malého programu jako tahle jednoduchá hra. A teprve potom se dalším programem LINK jednotlivé "objekty" poskládají s potřebnými kousky kódu z knihoven - tady s příponou LIB (ve výpisu na počátku jsou vidět) , a ze všeho dohromady vytvoří výsledný program ve formátu EXE, který jde spustit. Tohle je ukázka statického linkování, protože MS-DOS, nejen co se týče knihoven, uměl úplné hovno. A to i mnohem později než v roce 1984, ze kterého tenhle program pochází.
Dnešní vývojová prostředí už tohle všechno - a ještě mnohem víc - dělají automaticky, dřív si to člověk musel naťukat ručně, a v každé fázi se přesně dozvěděl co se děje a kde se případně stala chyba. Víc práce, ale i víc dostupných informací.
"Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!
(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)
(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)
-
- Mohlo by vás zajímat
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
Jak kopírovat soubory z hostitele do VirtualBoxu? Příloha(y)
od atari » 26 črc 2023 16:36 » v Windows 11, 10, 8... - 5
- 1503
-
od atari
Zobrazit poslední příspěvek
27 črc 2023 11:30
-
-
- 1
- 598
-
od ITCrowd
Zobrazit poslední příspěvek
24 kvě 2023 06:26
-
- 4
- 824
-
od supfor
Zobrazit poslední příspěvek
15 bře 2024 20:41
-
-
Jak zobrazit soubory z ostatních disků Příloha(y)
od xDwery » 24 kvě 2023 14:57 » v Problémy s hardwarem - 2
- 704
-
od xDwery
Zobrazit poslední příspěvek
24 kvě 2023 20:09
-
-
- 3
- 1054
-
od VOM
Zobrazit poslední příspěvek
05 led 2024 10:46
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů