Vzhledem k tomu, že někteří uživatelé neustále trvají na připojení všeho možného pouze na WiFi, pokusím se popsat, proč je lépe se WiFi vyhnout. Snad tento článek přispěje k osvětlení problémů, se kterými se můžete potkat.
Základní rozdíl mezi LAN (kabel) a WiFi:
- LAN - nejlevnější a nejspolehlivější řešení. Port síťové karty počítače je kabelem připojen k portu switche (routeru). Udávaná rychlost spojení - většinou 1Gbps je SKUTEČNÁ rychlost spojení. Navíc funguje v duplexním režimu, tedy síťová karta může vysílat i přijímat zároveň. Ping na router v tomto případě má odezvu pod 1 ms.
Můžete si to představit tak, že jste pro síťovou komunikaci vytvořili obousměrnou dálnici, na které budou putovat jen vaše síťové pakety, nikdo další nemůže do této komunikace vstoupit a nikdo provoz neruší.
- WiFi - nejhorší a nespolehlivé řešení.
- udávaná rychlost (šířka pásma) - je pouze TEORETICKÁ VYPOČTENÁ a v praxi nikdy NEDOSAŽITELNÁ
- o tuto rychlost se dělíte se všemi WiFi zařízeními v síti
- komunikace je rušena okolními WiFi sítěmi
- komunikace je rušena ostatními bezdrátovými zařízeními např. bluetooth
- s rostoucí vzdáleností se rychlost zpomaluje
- ping na router má v tomto případě odezvu jednotky až desítky ms.
Můžete si to představit tak, že pro síťovou komunikaci používáte silnici, kde se auta (pakety) musí vzájemně vyhýbat, na silnici jsou retardéry (pevné překážky, např. zdi), na silnici se pohybují i jiná auta (pakety jiných sítí), navíc se silnice s vzrůstající vzdáleností zužuje.
Jak může vypadat WiFi pásmo v bytovém domě můžete vidět na následujícím obrázku: V tomto případě těžko zvolíte optimální kanál .
I když se může zdát, že 13 (14) kanálů v pásmu 2,4 GHz je dostatečné množství, není tomu tak. Tyto kanály se překrývají a tudíž k dispozici máme vlastně pouze 3 vzájemně nerušené kanály. A to je sakra málo. A nové routery umožňují nastavit šířku pásma na 40 MHz (=> větší propustnost a rychlejší přenos dat), čímž se vše ještě více zkomplikuje - na předchozím obrázku např. ssid Xtreme24.
Protokoly - rozdíl mezi UDP a TCP:
- UDP (User Datagram Protocol) je označován jako nespolehlivý, správněji bez záruky doručení. Jedním zdrojem odesílaná data jsou přijímána a nejsou potvrzována. Neřeší se výpadky bloků dat. Požívá se pro multimedia (stram), VoIP atd., kde by se potvrzováním a požadavkem na nové odeslání chybného, či nedoručeného bloku dat ztratilo příliš mnoho času. Vzpomeňte začátek digitálního vysílání - ona "kostička" v obraze je právě ten nedoručený blok dat. Protože tento protokol nepožaduje potvrzení o doručení, má nízkou režii.
- TCP (Transmission Control Protocol) je spolehlivý, zaručuje správné doručení dat. Komunikace začíná tzv. třícestným handshake:
- klient požádá server o spojení a nabídne číslo relace
- server odpoví a požádá klienta o spojení a potvrdí číslo relace
- klient potvrdí serveru dohodnuté čísalo relace
Teprve nyní začíná přenost dat. Každý blok dat je kontrolován a v případě jeho nedoručení, či poškození, je o blok dat požádáno znovu.
Po přenosu následuje ukončení relace - klent pošle serveru požadavek na ukončení, server pošle potvrzení ukončení.
Zjednodušeně si to lze představit jako rádiovou komunikaci.
UDP - rádiové vysílání - vysílač -> přijímač. Nekontroluje se přenos, ani poruchy.
TCP - spojení mezi dvěma radiovými stanicemi:
- volám mýdlo, zde ručník, příjem
- ručník, zde mýdlo, slyším, příjem
- mýdlo, zde ručník - následuje zpráva (data)
- ručník, zde mýdlo, potvrzuji zprávu - případně opakuj zprávu - (potvrzení správnosti dat)
- mýdlo, zde ručník, konec
- ručník, zde mýdlo, konec
Příklad není možná ten nejlepší, ale je zde vidět velká režie TCP
Další "komplikace" - QoS (Quality of Service) tato služba se stará o přednostní doručování paketů (dat). Standardní QoS zajišťuje přednostní doručení multimediálních paketů. To proto, aby bylo oněch "kostiček" v obraze co nejméně.
Nyní už víte to nejdůležitější proto, abychom si mohli ukázat jednoduchý příklad. Máme IPTV, televizi na WiFi, herní PC připojen přes WiFi a dejme tomu tablet. A k tomu nějakou plečku router dejme tomu s max. rychlostí 150Mbps. K tomu ještě TV a PC jsou za stěnou. Reálná rychlost bude tak 30Mbps.
Pokud si budete jen hrát, pravděpodobně problémy nenastanou. Pro hru můžeme počítat UDP datový tok asi 2Mbps + sem tam nějaký TCP paket. Zapnete TV - v tom okamžiku si "ukousnete" ze šířky pásma 7-15Mbps (HDTV) pro televizi. Teď už je to natěsno. A přidá se tablet - přehrávání seriálu ve vyském rozlišení 10Mbps. A jsme na hranici.
Co se stane? IPTV má zajištěno přednostní doručování paketů pomocí QoS. Stejně tak seriálové pakety jsou doručovány přednostně. Ovšem pakety pro hru multimediální nejsou. A proto vznikne lag.
Řešení?
Nejlevnější, nejjednodušší a nejspolehlivější - připojit herní PC a TV kabelem. Co se stane? Oběma zařízením jsme vytvořili "dálnici". Tím jsme zaručili bezchybné a rychlé doručení dat. Navíc jsme si uvolnili WiFi síť. A jsme také ohleduplnější k sousedům tím, že jim nerušíme jejich wifi provoz.
Pro představu - skutečně by jste si pro cestu vybrali děravou úzkou okresku, která se každou chvíli ucpe, kde jsou retardéry, každou chvíli tam zavazí nějaký traktor, a čím dále jedete, tím je okreska užší, až musíte skoro zastavit, jen proto aby jste se vyhnuli?
Když můžete mít rovnou dálnici, kde pojedete jen vy, a nikdo jiný?
Proč nepoužívat WiFi pro hry Vyřešeno
-
- Administrátor
-
Master Level 8.5
- Příspěvky: 6777
- Registrován: únor 03
- Bydliště: Praha západ
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Publikováno
VELKÉ díky za zajímavý článek, s wifi sítí v každé domácností je tohle jistě často řešená záležitost.
VELKÉ díky za zajímavý článek, s wifi sítí v každé domácností je tohle jistě často řešená záležitost.
-
- Level 4
- Příspěvky: 1261
- Registrován: říjen 14
- Bydliště: 127.0.0.1
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Pěkně sepsáno. Dal jsem to přečíst ne-síťařovi a pochopil :) (A já si aspoň osvěžil střední školu )
CPU: AMD Ryzen 7 5700x (Arctic Freezer 34)
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
-
- Guru Level 15
- Příspěvky: 54409
- Registrován: únor 12
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Doplnil bych jeste informaci ze spousta siti je skryta, takze nejsou videt.
Uzivatel pak muze nabyt mylneho dojmu, ze je nekde "volno" nebo "volneji".
Vyzkouseno u kolegy na sidlisti - bezne dostupne appky cca 800 siti, merici zarizeni
detekovalo vice nez 1500 rozdilnych siti.
Uzivatel pak muze nabyt mylneho dojmu, ze je nekde "volno" nebo "volneji".
Vyzkouseno u kolegy na sidlisti - bezne dostupne appky cca 800 siti, merici zarizeni
detekovalo vice nez 1500 rozdilnych siti.
-
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Pokud se užije InSSIDer, pak ukáže i skrytou síť - pokud se tedy bavíme o skrytých sítích pomocí skrytého SSID.
-
- Elite Level 10
- Příspěvky: 9606
- Registrován: listopad 08
- Bydliště: Brno
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Super! Konečně je na co odkazovat. Díky
Sestava v profilu.
Watercooling Club EXOverclocker@HWBot league rank#1 Aprilia Shiver Club BMW ///M Club
Watercooling Club EXOverclocker@HWBot league rank#1 Aprilia Shiver Club BMW ///M Club
-
- Level 1.5
- Příspěvky: 101
- Registrován: červen 19
- Bydliště: a klíče třeba nechceš???
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Klóbrc dolů!
Pochopil i soused co je anti IT .
Odesláno z mého iPhone 11 pomocí Tapatalk
Pochopil i soused co je anti IT .
Odesláno z mého iPhone 11 pomocí Tapatalk
-
- Level 2.5
- Příspěvky: 252
- Registrován: červen 17
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Souhlasím se vším, co ITCrowd napsal. V praxi ale nemám s wifi propojením větší problémy. Používám doma wifi ac (5GHz) pro spojení PC a routru (cca 10 metrů přes dvoje panelákové dveře), ping na router je 4ms, odezva ve hrách dobrá. Možná je to tím, že to 5GHz pásmo není tak zarušené. Kabel je určitě lepší, ale mně to funguje celkem dobře i přes wifi ac.
Intel Core i7-11700 + bq! Shadow Rock 3, ASUS TUF GAMING Z590-PLUS WIFI, Corsair 32GB KIT DDR4 3600MHz CL16 Vengeance LPX, SAPPHIRE PULSE AMD Radeon RX 7900 XTX 24G, Kingston KC3000 1TB + 2x Transcend MTE220S (512GB + 1TB), bq! Straight Power 11 850W, bq! Pure Base 500DX, Lenovo G27q-20 (QHD)
-
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Santo píše:Používám doma wifi ac (5GHz) pro spojení PC a routru (cca 10 metrů přes dvoje panelákové dveře), ping na router je 4ms, odezva ve hrách dobrá. Možná je to tím, že to 5GHz pásmo není tak zarušené.
Přesně tím to je. Ostatně i to lze zjistit pomocí InSSIDeru.
Dle článku by 5GHz znamenalo že
- ona okreska je širší
- málokdo ji používá (není zarušené pásmo)
- ale - zužuje se se vzdáleností rychleji (dáno fyzikálními vlastnostmi 5GHz)
Zrovna tak nebude mít problémy člověk někde na vesnici, kde v okolí není žádná wifina.
Účel článku je hlavně ten, aby i laik pochopil, jaká jsou úskalí hraní přes wifi, a proč je dobré se toho vyvarovat.
No a taky - proč to nepřiznat - nechce se mi to vysvětlovat v tématu pokaždé, když na ten problém narazím. Takže takhle dám jen odkaz na článek
-
- Level 4
- Příspěvky: 1261
- Registrován: říjen 14
- Bydliště: 127.0.0.1
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Nechceš si to přidat do podpisu ?
CPU: AMD Ryzen 7 5700x (Arctic Freezer 34)
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
-
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Chtěl jsem, ale je tu omezení na max. 5 URL. A já už tam 5 článků mám
-
- Level 4
- Příspěvky: 1261
- Registrován: říjen 14
- Bydliště: 127.0.0.1
- Pohlaví:
Re: Proč nepoužívat WiFi pro hry
Tak jsem si to tam pleskl já no.
CPU: AMD Ryzen 7 5700x (Arctic Freezer 34)
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
GPU:MSI RTX 4070 Gaming X Slim 12GB GDDR6X
RAM: Kingston HyperX Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
MB: MSI B450-A PRO
Zdroj: Corsair RM850x (2021) 850W
Case:SilentiumPC Regnum RG4
SSD: Kingston A2000 500GB
HDD: Seagate Barracuda 1TB, Seagate Ironwolf 2TB
VR: Oculus Rift S
Proč nepoužívat WiFi na hry
-
- Mohlo by vás zajímat
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
https://www.sotwe.com mě blokla a nevím proč.
od kellne » 30 bře 2024 10:10 » v Internet a internetové prohlížeče - 8
- 4014
-
od flowem
30 bře 2024 17:27
-
-
-
Proč se v editaci objevuje červené podtržení?
od atari » 02 led 2024 11:34 » v PC-HELP - připomínky k fóru - 3
- 4212
-
od atari
02 led 2024 12:06
-
-
- 0
- 1695
-
od ps
17 zář 2024 15:23
-
- 14
- 8873
-
od Veca
23 kvě 2024 19:44
-
- 3
- 3592
-
od Uziv00
09 led 2024 07:43
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: CommonCrawl [Bot] a 4 hosti