Základní rozdíl mezi LAN (kabel) a WiFi:
- LAN - nejlevnější a nejspolehlivější řešení. Port síťové karty počítače je kabelem připojen k portu switche (routeru). Udávaná rychlost spojení - většinou 1Gbps je SKUTEČNÁ rychlost spojení. Navíc funguje v duplexním režimu, tedy síťová karta může vysílat i přijímat zároveň. Ping na router v tomto případě má odezvu pod 1 ms.
Můžete si to představit tak, že jste pro síťovou komunikaci vytvořili obousměrnou dálnici, na které budou putovat jen vaše síťové pakety, nikdo další nemůže do této komunikace vstoupit a nikdo provoz neruší.
- WiFi - nejhorší a nespolehlivé řešení.
- udávaná rychlost (šířka pásma) - je pouze TEORETICKÁ VYPOČTENÁ a v praxi nikdy NEDOSAŽITELNÁ
- o tuto rychlost se dělíte se všemi WiFi zařízeními v síti
- komunikace je rušena okolními WiFi sítěmi
- komunikace je rušena ostatními bezdrátovými zařízeními např. bluetooth
- s rostoucí vzdáleností se rychlost zpomaluje
- ping na router má v tomto případě odezvu jednotky až desítky ms.
Můžete si to představit tak, že pro síťovou komunikaci používáte silnici, kde se auta (pakety) musí vzájemně vyhýbat, na silnici jsou retardéry (pevné překážky, např. zdi), na silnici se pohybují i jiná auta (pakety jiných sítí), navíc se silnice s vzrůstající vzdáleností zužuje.
Jak může vypadat WiFi pásmo v bytovém domě můžete vidět na následujícím obrázku: V tomto případě těžko zvolíte optimální kanál

I když se může zdát, že 13 (14) kanálů v pásmu 2,4 GHz je dostatečné množství, není tomu tak. Tyto kanály se překrývají a tudíž k dispozici máme vlastně pouze 3 vzájemně nerušené kanály. A to je sakra málo. A nové routery umožňují nastavit šířku pásma na 40 MHz (=> větší propustnost a rychlejší přenos dat), čímž se vše ještě více zkomplikuje - na předchozím obrázku např. ssid Xtreme24.
Protokoly - rozdíl mezi UDP a TCP:
- UDP (User Datagram Protocol) je označován jako nespolehlivý, správněji bez záruky doručení. Jedním zdrojem odesílaná data jsou přijímána a nejsou potvrzována. Neřeší se výpadky bloků dat. Požívá se pro multimedia (stram), VoIP atd., kde by se potvrzováním a požadavkem na nové odeslání chybného, či nedoručeného bloku dat ztratilo příliš mnoho času. Vzpomeňte začátek digitálního vysílání - ona "kostička" v obraze je právě ten nedoručený blok dat. Protože tento protokol nepožaduje potvrzení o doručení, má nízkou režii.
- TCP (Transmission Control Protocol) je spolehlivý, zaručuje správné doručení dat. Komunikace začíná tzv. třícestným handshake:
- klient požádá server o spojení a nabídne číslo relace
- server odpoví a požádá klienta o spojení a potvrdí číslo relace
- klient potvrdí serveru dohodnuté čísalo relace
Teprve nyní začíná přenost dat. Každý blok dat je kontrolován a v případě jeho nedoručení, či poškození, je o blok dat požádáno znovu.
Po přenosu následuje ukončení relace - klent pošle serveru požadavek na ukončení, server pošle potvrzení ukončení.
Zjednodušeně si to lze představit jako rádiovou komunikaci.
UDP - rádiové vysílání - vysílač -> přijímač. Nekontroluje se přenos, ani poruchy.
TCP - spojení mezi dvěma radiovými stanicemi:
- volám mýdlo, zde ručník, příjem
- ručník, zde mýdlo, slyším, příjem
- mýdlo, zde ručník - následuje zpráva (data)
- ručník, zde mýdlo, potvrzuji zprávu - případně opakuj zprávu - (potvrzení správnosti dat)
- mýdlo, zde ručník, konec
- ručník, zde mýdlo, konec
Příklad není možná ten nejlepší, ale je zde vidět velká režie TCP

Další "komplikace" - QoS (Quality of Service) tato služba se stará o přednostní doručování paketů (dat). Standardní QoS zajišťuje přednostní doručení multimediálních paketů. To proto, aby bylo oněch "kostiček" v obraze co nejméně.
Nyní už víte to nejdůležitější proto, abychom si mohli ukázat jednoduchý příklad. Máme IPTV, televizi na WiFi, herní PC připojen přes WiFi a dejme tomu tablet. A k tomu nějakou plečku router dejme tomu s max. rychlostí 150Mbps. K tomu ještě TV a PC jsou za stěnou. Reálná rychlost bude tak 30Mbps.
Pokud si budete jen hrát, pravděpodobně problémy nenastanou. Pro hru můžeme počítat UDP datový tok asi 2Mbps + sem tam nějaký TCP paket. Zapnete TV - v tom okamžiku si "ukousnete" ze šířky pásma 7-15Mbps (HDTV) pro televizi. Teď už je to natěsno. A přidá se tablet - přehrávání seriálu ve vyském rozlišení 10Mbps. A jsme na hranici.
Co se stane? IPTV má zajištěno přednostní doručování paketů pomocí QoS. Stejně tak seriálové pakety jsou doručovány přednostně. Ovšem pakety pro hru multimediální nejsou. A proto vznikne lag.
Řešení?
Nejlevnější, nejjednodušší a nejspolehlivější - připojit herní PC a TV kabelem. Co se stane? Oběma zařízením jsme vytvořili "dálnici". Tím jsme zaručili bezchybné a rychlé doručení dat. Navíc jsme si uvolnili WiFi síť. A jsme také ohleduplnější k sousedům tím, že jim nerušíme jejich wifi provoz.
Pro představu - skutečně by jste si pro cestu vybrali děravou úzkou okresku, která se každou chvíli ucpe, kde jsou retardéry, každou chvíli tam zavazí nějaký traktor, a čím dále jedete, tím je okreska užší, až musíte skoro zastavit, jen proto aby jste se vyhnuli?
Když můžete mít rovnou dálnici, kde pojedete jen vy, a nikdo jiný?