
Pokud řežete nebo vrtáte otvor do lakovaného plechu, tak si to místo a okolí do cca 10 cm přelepte libovolnou plastovou lepicí páskou.

Proč to?
1. když do toho plechu řežete, barva, ať už drží na plechu sebevíce , má snahu se z něho oloupat, hlavně tam, kde vznikla nová hrana. Ta páska prostě drží celou vrstvu barvy pohromadě a zabraňuje ( pochopitelně pouze částečně ale přesto je rozdíl jasně patrný) se barvě rozlámat a loupat z plechu.
2. Jelikož je kov tvrdší než barva ( a to opravdu je , dokonce i když mluvíme o automobilových emailech / mám na mysli barvu ne e-mail

A je to hodně vidět.
To samé platí i pro práci s pilníkem
A vyplatí se vždy po dokončení operace omést, oklepat, ofoukat nebo nějak jinak odstranit všechny piliny.
To je odvrtat, omést, odsekat, omést, opižlat, omést

A jaké metody jsou nejlepší.
Ze všeho nejlepší je CNC vysekávací lis

Podobná možnost je vodní paprsek.
Laser je k h....

Druhá nejlepší možnost je tzv Lochovačka, což je ruční (nejčastěji karuselový ) lis , kde jsou kruhové (nejčastěji ) razníky.

Razníky mají uprostřed jakýsi hrot.
V tomto případě je nutno předem vše pečlivě orýsovat ( a také rozpočítat , viděl jsem lidi co zapomněli , že ten razník má nějaký průměr a udělali tak otvor o 10-12 mm větší než chtěli


Po orýsování je nutno stejně pečlivě na zamýšlené středy otvorů dát kilnery ( důlčíky).
A další fáze chce také trpělivost a pevnou ruku.
Na tyto kilnery je nutné navést středící trny razníků a pohybem páky je prostřihnout.
Při pečlivé práci je výsledek velmi podobný CNC vysekávačce.
Třetí metodou je ( po orýsování jako u Lochovačky) otvory vyvrtat. Poté potřebujete sekáč (nejlépe křížový ) a zbylé můstky odsekáte ( bočnici lícem nahoru ) . A poté se dáte do pižlání a co nejlépe zapilujete tu zubatinu do pravidelného kruhového otvoru.
U všech těchto metod platí, že dvakrát měříme a jednou řežeme ( vrtáme, sekáme a děrujeme) a máme to zalepené.

Všem přeji pevnou ruku a hodně štěstí
