Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Nechte si poradit s výběrem jednotlivých komponent, s návrhem PC sestavy či s koupí notebooku

Moderátoři: Marfy, Mods_junior, Mods_senior, HW spec team

winycz
nováček
Příspěvky: 29
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž

Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Příspěvekod winycz » 20 bře 2020 18:00

Začátkem letošního roku vydal výrobce ASUS grafickou kartu založenou na čipu Radeon RX 5500 XT. Grafická karta je vytvořena pro hraní nejnovějších her v rozlišení FullHD (1920 × 1080) při 60+ FPS se zachováním ceny hluboko pod 10 000 Kč.

Výrobce čipu AMD víceméně exceluje v grafických kartách nižší a střední třídy a jinak tomu není ani v tomto případě. Grafická karta míří na trh jako konkurent pro NVIDIA GeForce GTX 1650 Super a GTX 1660. Grafické karty s jádrem RX 5500 XT jsou dostupné ve dvou variantách se 4 GB a 8 GB grafické paměti. Recenzovaná karta obsahuje 8 GB pamětí a vrcholové chlazení výrobce ASUS, které se rovněž odrazí ve výsledné ceně.

Jádro grafické karty je založeno na architektuře RDNA se 7 nm výrobním procesem TSMC. GPU je přezdívané jako Navi 14, jedná se o ořezanou verzi GPU Navi 10, které tvoří základ Radeonu RX 5700 XT. GPU má menší počet výpočetních jednotek CU a ROP i menší šířku sběrnice pamětí. Jeho plocha je tak o 37 % menší než v případě plnohodnotného GPU Navi 10.

Obrázek

POPIS GRAFICKÉ KARTY

Výrobce ASUS vzal grafický čip RX5500XT a vytvořil s ním špičkovou grafickou kartu ASUS ROG Strix RX5500XT-O8G-Gaming.

Obrázek

Písmenko O v názvu modelu značí, že se jedná o přetaktovaný model, jehož boost clock je nastaven na 1865 MHz v OC módu, což je o dalších 20 MHz více než udává AMD ve své specifikaci. Herní mód (gaming mode) pak pracuje na stanovené boost frekvenci až 1845 MHz.

Obrázek

Grafická karta na délku dosahuje 280 mm a výška chladiče zabere tři rozšiřující sloty. Celkové rozměry grafické karty jsou 280 x 127 x 58 mm. Chlazení je tedy robustní a ochlazuje všechny důležité komponenty grafické karty.

Obrázek
Zdroj: pctuning.tyden.cz

Chladič tvoří pět tepelných trubic (heatpipe), které odvádí teplo od jádra přes hliníkové žebrování (heatsink). Součástí chladiče je i ploška, která odvádí teplo z napájecí kaskády přes hliníkové žebrování. Grafické paměti jsou ochlazovány rozšiřujícím plátem kolem grafického jádra, který je teplo vodivě spojen se zbytkem chladiče.

Žebrování dochlazují dva ventilátory o průměru 95 mm s velkými lopatkami a bariérovým kroužkem, pro vyšší tlak a průtok vzduchu, díky čemuž je chlazení tišší a dosahuje delší životnosti. Chlazení je opravdu perfektní a grafická karta podporuje 0 dB technologii, která zajišťuje nečinnost ventilátorů, dokud nedosáhne teplota GPU 60 °C.

Na zadní straně dopomáhá mírně chlazení backplate, který slouží hlavně jako výztuha grafické kartya ochrana desky plošných spojů. Nachází se na něm popisky ASUS STRIX a velké logo ROG, které však není podsvíceno.

Obrázek

Jedinou podsvícenou částí grafické karty je malé logo ROG mezi ventilátory na hřebu grafické karty. Podsvícené logo je tvořeno RGB LED diodami a podporuje synchronizaci s ASUS AURA SYNC.
Napájení grafické karty je tvořeno sedmi fázovou napájecí kaskádou, která je napájena pomocí jednoho osmi pinového konektoru. Výrobce doporučuje napájet grafickou kartu alespoň 450 W zdrojem.

Ze zadní strany grafické karty se nachází jeden 4-pin PWM konektor ASUS FanConnect II pro přídavný ventilátor řízený grafickou kartou dle její teploty.

Obrázek

Na hřbetu grafické karty nad konektorem napájení se nachází tlačítko, kterým je možné manuálně vypnout podsvícení grafické karty. Kousek vedle se pak nachází přepínač pro přepínání BIOSu.

Obrázek

Výstupy pro monitory jsou tvořeny jedním HDMI 2.0b konektorem a třemi DP 1.4a konektory.

Obrázek

DUÁLNÍ BIOS
Grafická karta ASUS ROG Strix RX 5500 XT O8G má implementované dva čipy s BIOS firmware s mírně odlišnými vlastnostmi. Jeden z nich je označen jako P-mode (Performance mode) a druhý nese označení Q-mode (Quiet mode). Jak je z názvu zřejmé, P-mode upřednostňuje výkon grafické karty nad spotřebou a hlučností. U Q-mode je tomu naopak.

Grafická karta, která mi přišla na testování nebyla nová a již prošla mnoha rukami před tím, než se dostala ke mně a pravděpodobně Q-mode BIOS někdo přehrál, neboť po přepnutí zobrazuje stejné nastavení, a i výsledky testů jsou stejné.

BALENÍ

Obrázek

Balení není nijak bohaté, za to však obsahuje vše potřebné a tím je grafická karta. Dále se v balení nachází uživatelská příručka a dva upínací pásky na suchý zip pro stažení kabelů.

Obrázek

TESTOVACÍ SESTAVA
Veškeré hry a benchmarky běží za stejných podmínek na FullHD (1920x1080) monitoru Samsung S24D391. Využívám plně aktualizovaný systém Windows 10 Home 64 bit verze 1909 s aktivovaným režimem řízení spotřeby – vysoký výkon. Grafický adaptér řídí nejnovější grafický ovladač Adrenalin 20.2.2.

Obrázek

Použitý procesor AMD Ryzen 5 1600X je manuálně přetaktován na 3800 MHz pro všechna jádra s deaktivovanými úspornými funkcemi. Použitý procesor by neměl limitovat výkon grafické karty, čemuž také dopomůže jeho přetaktování.

Obrázek
Obrázek

BENCHMARKY A HERNÍ TESTY
Výkon grafické karty testuji pomocí vybrané sady her a benchmark utility 3DMark. Ve hrách využívám integrovaných benchmark utilit, případně používám pro záznam snímkových frekvencí aplikaci FRAPS.

Ve hře Assassins Creed Odyssey jsem využil integrovaného benchmarku.Pro test jsem zvolil nejvyšší přednastavení detailů – ultra.

Obrázek

Ve hře FARCRY 5 jsem rovněž využil integrovaného benchmarku. Pro test jsem zvolil nejvyšší přednastavení detailů – ultra s TAA vyhlazováním.

Obrázek

Hra Shadow of The Tomb Raider rovněž obsahuje integrovaný benchmark, kterého jsem využil. Pro test jsem zvolil přednastavení detailů – ultra s rozhraním DirectX 12.

Obrázek

Ve hře Metro Exodus jsem rovněž využil integrovaného benchmarku. Zde jsem využil pro test přednastavení detailů – Extreme s rozhraním DirecX 12 a poníženým Shading Rate na 100 %. Předvolba ultra však není nejvyšší, nabízí se zde ještě předvolba RTX, kterou nemělo moc smysl zapínat, neboť se týká zejména doplňků RayTracing a DLSS, které jsou specialitou zejména pro grafické karty výrobce nvidia.

Obrázek

Hra NFS Heat již integrovaný benchmark neobsahuje, použil jsem pro to aplikaci FRAPS, kterou jsem měřil tří minutový gameplay. Přednastavení kvality grafiky jsem zvolil nejvyšší – ultra.

Obrázek

Poslední hrou je Deus Ex: MankindDivided, která obsahuje integrovaný benchmark, jež byl využit k měření. Přednastavení detailů bylo opět využito nejvyšší, tedy ultra s rozhraním DirecX 12.

Obrázek

Na závěr této kapitoly přichází benchmark 3DMark, test TimeSpy pod rozhraním DirectX 12.

Obrázek

Výkon grafické kartě opravdu nechybí, ve FullHD rozlišení nabídne dost výkonu pro všechny nejnovější hry, a to i při volbě nejvyšších (či téměř nejvyšších)detailů.

PŘETAKTOVÁNÍ
K přetaktování grafické karty jsem využil aplikaci ASUS GPU Tweak II, kterou výrobce poskytuje ke grafické kartě na svých stránkách volně ke stažení.

Obrázek

V aplikaci GPU Tweak II se nachází 3 již přednastavené režimy, a to OC Mode, Gaming Mode a Silent Mode. Režim Gaming mode představuje defaultní nastavení grafické karty. Nadstavba OC mode pak navyšuje maximální frekvenci GPU o 20 MHz a zvyšuje Power Target limit o 10 %. Naopak Silent mode snižuje maximální frekvenci GPU o 20 MHz a snižuje i Power Target limit.

Teď ale k samotnému přetaktování. Nezacházel jsem do extrémů abych ždímal z grafické karty co nejlepší výsledky a držel jsem se spíše při zemi. V aplikaci GPU Tweak II jsem postupnými kroky navýšil maximální frekvenci grafického jádra na 2010 MHz a v případě grafických pamětí nastavil ihned maximum 1860 MHz (14 880 MHz efektivně). Maximální frekvence grafických pamětí je výrobcem omezena na hodnotu 1860 MHz. Zároveň se nabídlo jako logický krok navýšení Power Target limitu o 20 %, tedy na maximálních 120 %.

Obrázek

S přetaktovanou grafickou kartou jsem pak vybral některé hry a benchmark 3DMark z již otestovaných a spustil znovu benchmarky. Rozdíly jsou uvedeny v tabulce níže:

Obrázek

Pomocí wattmetru EMOS P5801 a benchmark aplikace UnigineValley, která se zaměřuje jen na zatížení grafické karty jsem měřil příkon celé sestavy po dobu jedné minuty. Benchmark však již zhruba pět minut před zahájením měření běžel, aby se správně promítl výsledek se zahřátou grafickou kartou.

Průměrný příkon celé sestavy se zatíženou grafickou v defaultním nastavení dosáhl 207,7 W. Po přetaktování tato hodnota vzrostla v průměru na 218,9 W. Rozdíl 11 W (5,4 %) je vcelku minimální.

Díky přetaktování grafické karty se podařilo získat navíc až 7 % výkonu navíc, není to sice moc, ale každé % výkonu navíc se může hodit. Po přetaktování vzrostla spotřeba celé sestavy o pouhých 5,4 %, což je zanedbatelné číslo.

TESTY PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ
Provozní vlastnosti grafické karty jako jsou frekvence, teploty a otáčky ventilátorů měřím pomocí aplikace GPU-Z.

Grafická karta byla umístěna v menší počítačové skříni s odkrytou bočnicí. S průtokem vzduchu ji nedopomáhal žádný pomocný ventilátor. Pokojová teplota se během měření pohybovala kolem 21 °C.

Průběh frekvence grafického jádra při defaultním nastavení (P-mode) frekvencí je téměř perfektní. Bok po boku s vytížením GPU si grafické jádro udržuje frekvenci kolem 1850 MHz po celý čas benchmarků her Shadow of the Tomb Raider a Assassins Creed Odyssey.

Obrázek
Obrázek

Stejný průběh frekvence je možné pozorovat i v případě benchmarku UnigineValley, kde byla generována zátěž po dobu více jak osmi minut. Grafická karta má velmi dobře nastavené teplotní a napájecí omezení, které ji téměř viditelně neomezují.

Obrázek

Po nastavení maximální frekvence grafického jádra na 2010 MHz a navýšení Power Target limitu se jeho reálná frekvence zvedla na úroveň 1950 MHz. Frekvence grafického jádra se po celý čas testu kolem této úrovně držela bez znatelných propadů.

Obrázek

Stejně hladký průběh frekvence je možné pozorovat i v případě cca osmi minutové zátěže generované aplikací Unigine Valley.

Obrázek

Teploty grafického jádra jsou perfektní, což se dalo očekávat vzhledem k obrovskému chlazení, a to i při velmi nízké hlučnosti. V rámci benchmarků Assassins Creed Odyssey a Shadow of the Tomb Raider bylo dosaženo maximální teploty grafického jádra 65 °C s maximální hodnotou GPU Temperature (Hot Spot) 80 °C. V průměru se pak teplota v rámci těchto dvou benchmarků pohybovala kolem 61 °C, v případě GPU Temperature (Hot Spot) 71 °C.

V případě ventilátorů byla situace v obou benchmarcích naprosto shodná. Ventilátory se roztočily maximálně ke 1650 otáčkám za minutu (RPM), na těchto otáčkách se však ventilátory nedržely po celou dobu benchmarků. Průměrná hodnota otáček ventilátorů v průběhu testů dosahuje 1430 RPM.

Obrázek
Obrázek

V průběhu benchmarku Unigine Valley se situace příliš nelišila. Grafické jádro dosáhlo maximální teploty 65 °C s GPU Temperature (Hot Spot) 80 °C. Průměrná teplota grafického jádra činila 62 °C s průměrnou hodnotou GPU Temperature (Hot Spot) 74,3 °C.

Ventilátory grafické karty zde dosáhly v maximu mírně vyšší hodnoty 1711 RPM, v průměru se pak točily rychlostí 1525 RPM.

Obrázek

Ani přetaktování grafické karty nijak výrazně nezhoršilo provozní vlastnosti grafické karty. V případě herního testu Shadow of the Tomb Rider teplota grafického jádra narazila na své maximum v 65 °C s teplotou GPU Temperature (Hot Spot) 78 °C. Průměrně se grafické jádro hřálo na 61,3 °C s průměrnou hodnotou GPU Temperature (Hot Spot) 72,3 °C. Maximálních otáček ventilátoru bylo dosaženo 1657 RPM s dlouhodobým průměrem 1473 RPM. Rychlost ventilátorů nebyla přetaktováním prakticky vůbec ovlivněna, a tím pádem ani hlučnost.

Obrázek

V benchmarku Unigine Valley se přetaktování do teplot a otáček ventilátorů nepatrně promítlo, zejména po delší době testování. Maximální teploty grafického jádra bylo dosaženo 66 °C s maximem GPU Temperature (Hot Spot) v 81 °C. Průměrně se teplota grafického jádra zvýšila o 1 °C na 62,5 °C s průměrnou hodnotou GPU Temperature (Hot Spot) 74,4 °C.

Otáčky ventilátorů se mírně zvýšily také, a to jak v maximální hodnotě, tak i v hodnotě průměrné o 40 RPM. Maximálně tak bylo dosaženo 1752 RPM s dlouhodobým průměrem 1569 RPM.

Obrázek

Při teplotách do 60 °C, tedy v režimu nečinnosti či minimální zátěži se ventilátory grafické karty netočily vůbec.

Grafická karta disponuje několika senzory pro měření teploty mezi ně patří například i teplota grafických pamětí. V jejich případě dosáhla teplota svého maxima 74 °C ve hře Shadow of the Tomb Raider. Této maximální teploty dosáhla teplota pamětí jak na jejich základní frekvenci 1750 MHz, tak i po přetaktování na 1860 MHz.

ZÁVĚR
Grafická karta ASUS ROG Strix Radeon RX5500XT O8G je opravdu výborná grafická karta, určená pro náročné uživatele a nadšence. Tomu napovídá i samotné extrémní chlazení na grafickém čipu střední třídy, díky kterému je karta výkonná a přitom velmi tichá.

Grafický čip je vhodný pro uživatele, kteří chtějí hráč nejnovější počítačové hry ve FullHD rozlišení při maximálních detailech. Díky tomu příliš rychle nezestárne a bude dostačovat pro hraní nových her i za pár let. No a zároveň i pro uživatele, který nechtějí utratit veškeré své mění. Je to taková skvělá grafická karta střední třídy.

Z důvodu excelentního chlazení, které mimo jiné zabere na desce hned 3 sloty, je vyšší i její cena. Ta je nastavena ke dni 17. 3. 2020 na cca 7000 Kč s DPH. To je až o 1100 Kč více než lze pořídit nejlevnější RX 5500 XT s 8 GB pamětí. Za to však zákazník dostane tichou grafickou kartu s širokými možnostmi overclockingu.

Z mého pohledu je to velmi kousek z dílen ASUS a AMD a ke grafické kartě nemám žádných výtek. Nicméně stejně jako na kontrole STK musí do protokolu technik zapsat alespoň jeden drobný problém, tak i já bych měl napsat nějaký zápor, proto vytknu chybějící technologie RayTracing a DLSS.

Obrázek

Děkuji českému zastoupení ASUS za poskytnutí grafické karty pro recenzi.



Reklama
Uživatelský avatar
Ltb
Administrátor
Master Level 8
Master Level 8
Příspěvky: 6539
Registrován: únor 03
Bydliště: Praha západ
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Příspěvekod Ltb » 20 bře 2020 18:02

Publikováno :bigups:

Velké díky za další z řad tvých kvalitních recenzí :bigups: :bigups:

winycz
nováček
Příspěvky: 29
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Příspěvekod winycz » 30 bře 2020 16:34

Ještě tu mám jeden graf z benchmark wokrshop mapy ve hře Counter Strike - Global Offensive. Bylo nastaveno rozlišení 1920 × 1080, detaily volené nejvyšší možné (velmi vysoké), s vyhlazováním 8x MSAA, 16x anisotropním filtrováním a bez použití rozmazání pohybu. Největší propady, které jsou v grafu vidět jsou průchody kouřem ze "smoke granade".
Obrázek

sheppi
nováček
Příspěvky: 1
Registrován: březen 20
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Příspěvekod sheppi » 31 bře 2020 16:42

Tahle recenze je myšlena vážně nebo se jedná o recesi?
Výkon +/- RX 580 za 7000 Kč, to teda ani náhodou není výhodná karta. Ok, oproti RX 580 má lepší provozní vlastnosti, ale proboha za 7000 Kč? Za ty peníze už seženu i podstatně lepší GTX 1660 Super.
Tady je příplatek za ASUS ROG sérii, je mi to jasné, ale právě to té kartě sráží výhodnost.

"Grafický čip je vhodný pro uživatele, kteří chtějí hráč nejnovější počítačové hry ve FullHD rozlišení při maximálních detailech. Díky tomu příliš rychle nezestárne a bude dostačovat pro hraní nových her i za pár let"

Haha, 60+ FPS ve FullHD a vysokých detailech to dá možná ve starších a méně náročných hrách, ale rezervu do budoucna tahle karta teda moc nemá.


Nejsem hater, naopak mám AMD rád a recenze je celkově dobrá, ale mám pocit, jakoby ji psal Stach z DD, protože je až moc "sluníčková" na to, že ta karta opravdu není ničím vyjímečná. Naopak taková RX 5600 XT, to je jiný kafe, tam bych vesměs se vším souhlasil.

P.S. Mimochodem z RX 5500 XT je zajímavý ASRock Radeon RX 5500 XT Challenger D 8G OC, který stojí necelých 5.500 Kč, což už je zajímavější cena za GPU této výkonnostní třídy.

winycz
nováček
Příspěvky: 29
Registrován: červen 15
Pohlaví: Muž

Re: Recenze ASUS ROG Strix RX5500XT O8G

Příspěvekod winycz » 03 dub 2020 15:52

Cena tu výhodnost opravdu sráží, nicméně velmi nesouhlasím s tím, že to není vyjimečná karta. ROG edice, která se v tomto případě nevyjímá pouze AURA podsvícením, ale zejména provozními vlastnostmi, které jsou díky použitému chladiči perfektní. To dává nadšencům velký prostor pro taktování (v rámci toho co dovolí kvalita čipu).

Jedna věc je dívat se na věc za účelem cena/výkon a nic jiného mě nezajímá. Druhý pohled pak může být ze strany nadšenců, kteří milují OC nebo prostě jen chtějí mít tichou sestavu i při hraní PC her.


  • Mohlo by vás zajímat
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek
  • Recenze ASUS ROG Strix SCAR III
    od winycz » 16 led 2020 18:06 » v Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC
    1
    2589
    od Ltb
    16 led 2020 18:08
  • Recenze ASUS ROG Strix Flare
    od Hanzr » 23 črc 2019 21:31 » v Vše ostatní (hw)
    1
    769
    od petr22
    23 črc 2019 21:46
  • ASUS ROG Strix Fusion 500 - Recenze
    od Hanzr » 24 zář 2019 22:54 » v Vše ostatní (hw)
    0
    915
    od Hanzr
    24 zář 2019 22:54
  • ASUS ROG Strix G531GW (SCAR Edition III) - Recenze
    od Hanzr » 19 bře 2020 23:58 » v Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC
    1
    662
    od Honzis
    22 bře 2020 20:58
  • Asus 1070 strix
    od Duso11x » 26 dub 2019 22:21 » v Problémy s hardwarem
    5
    681
    od Duso11x
    27 dub 2019 13:48

Zpět na “Rady s výběrem hardwaru a sestavením PC”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: CommonCrawl [Bot], Michael850 a 30 hostů