zelnidav píše:čím víc se toho naučím, tím více věcem nerozumím
To jsi na dobré cestě se skutečně něco naučit, protože, jak (údajně) pravil Sókratés: "Vím že nic nevím." To že všechno vědí si myslí jen lidé kteří nevědí nic.
Ale k věci. Karel je určitě dobrý začátek, na Stanfordské univerzitě s ním začínají také a pak přecházejí rovnou na Javu (to už asi tak dobrý nápad není), ale naučí tě jen skutečné základy, jenže právě na nich můžeš dál stavět...
Příkazy
break a
continue slouží k zjednodušení řízení cyklů. Základní cykly
for,
while a
do...while už asi znáš, víš jak začínají, probíhají, a jak je možné je opustit, ale někdy je třeba udělat něco navíc, například část cyklu vynechat, vrátit se na začátek nebo ho úplně přerušit. To všechno se samozřejmě dá udělat pomocí
if a testování nějakého flagu, případně pomocí nuceného nastavení řídící proměnné (což třeba v Pascalu u for() není možné, protože je to nebezpečná činnost) a navíc se někdy hodí v té řídící proměnné mít hodnotu která tam zrovna v tom okamžiku byla.
Nejdřív to
continue. Tím programu říkáš
"vynech zbytek cyklu a pokračuj novým oběhem", takže se skočí rovnou na test konce cyklu a pokud je platný, probíhá další iterace:
Kód: Vybrat vše
while (x<y)
{
příkaz1;
příkaz2;
if (x==5)
continue;
příkaz3;
příkaz4;
}
příkaz5;
Cyklus probíhá dokud je
x menší než y, ale v okamžiku kdy je v jeho průběhu
x rovno 5, proběhnou jen první dva příkazy. Zbytek cyklu se vynechá, otestuje se jestli platí
x<y a jede se znova. Pokud neplatí, pokračuje se za cyklem příkazem
5.
Mnohem jednodušší je
break. Tím programu řekneš "
vynech zbytek cyklu a okamžitě ho ukonči",
nic se netestuje a jede se dál:
Kód: Vybrat vše
while (x<y)
{
příkaz1;
příkaz2;
if (x==5)
break;
příkaz3;
příkaz4;
}
příkaz5;
Cyklus probíhá stejně jako předchozí dokud je
x menší než y, ale když je u příkazu if() rovno pěti, všechny další příkazy se vynechají a skočí se rovnou na příkaz 5.
Pole je vlastně balík proměnných se stejným názvem, které rozlišuješ jejich pořadovým číslem (indexem). Tak můžeš najednou zpracovávat velké množství údajů, zkus si třeba do programu vymyslet názvy pro sto proměnných, vyplnit je náhodnými čísly a ta pak seřadit podle velikosti a nakonec vypsat
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
A z toho že někdo vyvíjí podobnou hru jakou jsi chtěl vytvořit ty si nic nedělej, skutečně originálních her bylo v historii jen pár a všechno ostatní jsou variace a napodobeniny, v naprosté většině horší kvality.