Stránky vědeckotechnických zajímavostí a novinek >>> viewtopic.php?f=62&t=15065&start=0D O P R A V A :
Letadla dostanou místo oken monitory:Moderní nadzvuková letadla nabízejí pohodlné cestování, nejnovější tryskáče zvládnou cestu z Evropy do New Yorku za pouhé tři hodiny. Při takové rychlosti ale nemusí být pohled z oken pro žaludky cestujících zrovna dvakrát příjemný. Proto výrobci chystají kuriózní počin – okna chtějí nahradit monitory ...
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/har ... itory.html
Š P E H O V Á N Í :
NSA v minulosti nejspíše odposlouchávala až 120 světových státníků:Už před několika měsíci vyplulo na povrch, že americká bezpečnostní agentura přinejmenším v minulosti odposlouchávala počítače německého kancléřství včetně telefonu Angely Merkelové. Z nově zveřejněných dokumentů od Edwarda Snowdena se však zdá, že NSA společně s britskou GCHQ ve skutečnosti podobným způsobem odposlouchávaly na 120 představitelů nejrůznějších států. Nebo se o to alespoň pokoušely ...
http://www.zive.cz/bleskovky/nsa-v-minu ... fault.aspx
R O B O T I K A :
2015: Útok robotů na poslední dělníky v továrnách:Za humny je nová průmyslová revoluce. Stroje ovládané lidmi nahradí stroje ovládající samy sebe. Roboti. Na VTM.cz jsme už několikrát psali o budoucnosti nahrazování člověka strojem v takřka všech oblastech, například v tomto článku. Není to však nic, proti čemu lze bojovat, nebo se bouřit. Nástup robotů v nejlepším případě můžeme jen částečně zpomalit, ale bez většího efektu do budoucna. Náklady na lidskou práci začínají být i v rozvíjejících se oblastech vyšší než u stále levnějších, schopnějších a inteligentnějších strojů. Základem každého výrobního či jiného byznysu je vydělat a obstát v tvrdé konkurenci. Nižší náklady se nikdy neodmítají ...
http://vtm.e15.cz/2015-utok-robotu-na-p ... -tovarnach
N A N O T E C H N O L O G I E :
Kontaktní čočky umožní noční vidění:Americkým vědcům z University of Michigan se podařilo vyrobit miniaturní „multispektrální infračervený detektor světla“, který pracuje při pokojové teplotě a je tak malý, že je možné ho umístit na povrch kontaktní čočky nebo například na čočku fotoaparátu mobilního telefonu ...
http://21stoleti.cz/blog/2014/03/31/kon ... ni-videni/
V E S M Í R :
To jim to ale trvá, než je to trkne, a přitom se stačí podívat na naši černou díru neboli Vesmír - Paradox černých děr vyřešen? Vědci tvrdí, že je všechno jinak:Budeme přepisovat učebnice? Dva vědci přišli s teorií, která řeší informační paradox černých děr, vysvětluje gama záblesky, kloubí kvantovou mechaniku s teorií relativity a hlavně říká, že černá díra může výbuchem uvolnit všechnu hmotu zpět do vesmíru ...
http://www.tajemstvi-vesmiru.cz/paradox ... neexistuje
E N E R G I E :
Létající elektrárna: Jak plně využít potenciál větru?:Ve výškách několika set metrů nad zemí fouká vítr stáleji a silněji. Využít tohoto faktu pro výrobu elektřiny by chtěli ve firmě Altaeros, která testuje speciální turbíny vznášející se půl kilometru nad povrchem ...
http://www.stoplusjednicka.cz/letajici- ... cial-vetru
D O P R A V A :
Mrija - Létající obr: Šest set tun ve vzduchu:
Šest motorů, vzletová hmotnost 640 tun, tři sta tisíc litrů paliva v nádržích a délka téměř jako fotbalové hřiště. To jsou parametry největšího giganta mezi letadly, ruského speciálu Antonov An-225 Mrija. V počtu dvou kusů byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran – ten mu při letech „seděl“ na zádech. Po ukončení vývoje raketoplánu byl nějaký čas zakonzervován a nyní slouží jako klasický nákladní letoun. Srovnatelných – byť o něco menších rozměrů – dosahují pouze Boeing 747 a Airbus A380 ...
http://www.stoplusjednicka.cz/letajici- ... ve-vzduchu
D O P R A V A :
Transsibiřská magistrála: Devět tisíc kilometrů po kolejích:
Přesně 9 288 km kolejí, do vlaku nastoupíte v Moskvě, po týdnu vysednete ve Vladivostoku. Během cesty si přetočíte hodinky sedmkrát, železnice totiž prochází osmi časovými pásmy. To je Transsibiřská magistrála, nejdelší železniční tah a zároveň jedno z největších technických děl světa ...
http://www.stoplusjednicka.cz/transsibi ... o-kolejich
Každé dva dny vyjíždí vlak na šestidenní štreku, která vede skrz osmdesát devět měst a překoná šestnáct velkých řek
Cestující si mohou vybrat z několika tříd, od nejlevnější ekonomické až po luxus třídy první. Na trať občas vyráží i speciální výletní vlaky
Současná budova Jaroslavského nádraží, kde magistrála začíná, vznikla na počátku minulého století. Vlaky odsud míří na východ, a co do počtu odbavených pasažérů je toto nádraží největším ze všech moskevských vlakových stanic
Po 1 816 kilometrech se vlak dostává do Jekatěrinburgu, čtvrtého největšího města Ruska ležícího na Urale, na hranici Evropy a Asie
Novosibirsk, ležící na 3 335 kilometru železnice, je s milionem a půl obyvatel největším městem východní části Ruska a metropolí Sibiře. Za svůj vznik vděčí město právě magistrále, založeno bylo roku 1893 na místě, kde měla trať křižovat veletok Ob
Po pěti tisících kilometrech projíždí vlaky okolo krásné přírodní scenérie jezera Bajkal, nejhlubšího jezera světa ukrývajícího celou pětinu povrchových zásob sladké vody Země
V hlavním městě Republiky Burjatsko se mohou cestující pokochat třeba obří hlavou Lenina
Na kilometru 5 650 odbočuje trať do Mongolska, po níž jezdí vlaky také do čínského hlavního města Pekingu
Kilometr 8 515 je ve znamení překročení řeky Amur po dvoupatrovém mostu, jehož horní část je určena automobilům, spodní vlakům
Vlak zachycený v rovinaté krajině těsně před cílem své trasy v Přímořském kraji
Konečná trati je ve Vladivostoku po téměř 9 300 kilometrech. Šestisettisícové město je významným přístavem a probíhá zde i překládka zboží z lodí na vlak