X píše:Zvířata jsou dost podceňována a lidé vynášeni až kdovíkam. Přitom je jasné, že zvířata mají duši, vědomí, povahu, inteligenci.
Náboženství postavilo člověka na piedestal, zvířata jsou na tom poněkud hůře.
(Ex 13,13) Každého osla, který se narodil jako první, vyplatíš jehnětem. Kdybys jej nemohl vyplatit, zlomíš mu vaz.
(Dt 21,4) Starší toho města přivedou jalovici dolů k potoku s tekoucí vodou, kde se nepracovalo a neselo, a tam u potoka zlomí jalovici vaz.
Levicitus: Povolal pak Hospodin Mojžíše, a mluvil k němu z stánku úmluvy, řka:
2 Mluv k synům Izraelským a rci jim: Když by kdo z vás obětoval obět Hospodinu, z hovad, totiž z volů aneb z drobného dobytka obětovati budete obět svou.
3 Jestliže zápalná obět jeho byla by z skotů, samce bez vady obětovati bude. U dveří stánku úmluvy obětovati jej bude dobrovolně, před oblíčejem Hospodinovým.
4 A vloží ruku svou na hlavu oběti zápalné, i bude příjemná jemu k očištění jeho.
5 Tedy zabije volka toho před tváří Hospodinovou, a obětovati budou kněží, synové Aronovi, krev, a pokropí tou krví oltáře svrchu vůkol, kterýž jest u dveří stánku úmluvy.
6 I stáhne kůži s oběti zápalné, a rozseká ji na díly své.
7 A dají synové Arona kněze oheň na oltář, a narovnají dříví na tom ohni.
8 Potom zpořádají kněží, synové Aronovi, díly ty, hlavu i tuk, na dříví vložené na oheň, kterýž jest na oltáři.
9 A droby jeho i nohy jeho vymyjete vodou. I páliti bude kněz všecko to na oltáři; zápal jest v obět ohnivou, vůně spokojující Hospodina.
10 Jestliže pak z drobného dobytka bude obět jeho, z ovcí aneb z koz k oběti zápalné, samce bez poškvrny obětovati bude.
11 A zabije ho při straně oltáře půlnoční před tváří Hospodinovou, a pokropí kněží, synové Aronovi, krví oltáře vůkol.
12 I rozseká ho na díly jeho s hlavou jeho i tukem jeho, a zpořádá je kněz na dříví vložené na oheň, kterýž jest na oltáři.
13 A střeva jeho i nohy jeho vymyje vodou. Tedy obětovati bude kněz všecko to, a páliti bude to na oltáři; zápal jest v obět ohnivou, vůně spokojující Hospodina.
14 Jestliže pak z ptactva obět zápalnou obětovati bude Hospodinu, tedy ať obětuje z hrdliček aneb z holoubat obět svou.
15 I vloží je kněz na oltář a nehtem natrhne hlavy jeho, a zapálí na oltáři, vytlače krev jeho na stranu oltáře.
16 Odejme také vole jeho s nečistotami jeho, a povrže je blízko oltáře k straně východní na místo, kdež jest popel.
17 A natrhne ho za křídla jeho, kterýchž však neodtrhne. I páliti bude je kněz na oltáři na dříví, kteréž jest na ohni; zápalť jest v obět ohnivou, vůně spokojující Hospodina.
Většina theologů, s výjimkou Františka z Assisi, si nelámala hlavu nad tím, že je zvíře "věc" (Tomáš Akvinský) k naší libovolné potřebě. Sv. Augustin tak odvodil z příběhu, kdy Ježíš nechal přenést démony do stáda prasat, která se vrhla ze skály, tento známý výrok: "Z jejich křiku můžeme vidět, že zvířata strastiplně umírají, ale to se člověka nijak nedotýká, protože zvíře postrádá duši schopnou rozumu a není proto s námi skrze společnou přírodu spojeno."
Objevitelem obětování zvířat je v Bibli Abel. Zvířecí oběť je Hospodinovi příjemná: Po jisté době přinesl Kain Hospodinu obětní dar z plodin země. Také Ábel přinesl oběť ze svých prvorozených ovcí a z jejich tuku. I shlédl Hospodin na Ábela a na jeho obětní dar, na Kaina však a na jeho obětní dar neshlédl.
Petr ve Skutcích apoštolů píše: „Uviděl jsem .., nejrůznější zvířata i divokou zvěř, plazy a ptáky. Uslyšel jsem hlas, který mi řekl: ,Vstaň, Petře, zabíjej a jez!' Odpověděl jsem: ,Ta ne, Pane! ještě nikdy nevešlo do mých úst nic, co poskvrňuje a znečišťuje.` Ale hlas z nebe promluvil znovu: Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté.
Podle křesťanů je zvíře věc, která nemá duši.
A věci dal Bůh lidem do užívání.
V katolickém Španělsku se třeba v jednom městě stále každoročně shazuje z věže kozel na důkaz převahy člověka nad zvířaty. Dají se zmínit i býčí zápasy.
Možná jste viděli v televizi dokument o převážení zvířat v Evropě. Jak koňovi zůstala v postranici viset noha. Přiskočil maník se sekerou a nohu mu odsekl.
Pak vyjmenovali evropské země, ve kterých dochází při převozu zvířat k jejich největšímu týrání. Bylo to Španělsko, Itálie, Irsko a Polsko.
Co myslíte, které jsou nejkatoličtější státy Evropy? Nejsou to ty výše vyjmenované?